Vg1 elektro og datateknologi (ELE01‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter energi- og styresystemer
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere arbeidsoppgaver knyttet til energi- og styresystemer, individuelt og i samarbeid med andre og begrunne valgene som er gjort
- programmere og sette i drift systemer for styring av dreieretning og motorturtall, forklare den prinsipielle virkemåten til motor og styresystem og drøfte effekttap
- montere, programmere og sette i drift behovsstyrte anlegg for lys, varme og ulike effektuttak og diskutere energisparing ved styresystemet som er valgt
- bruke riktige håndverktøy og maskiner til å produsere deler deler i metall og andre materialer ut fra arbeidstegninger
- montere og sette i drift et mindre anlegg for produksjon og lagring av fornybar energi der likeretter og vekselretter inngår, og gjøre rede for omforming av likespenning til vekselspenning
- montere og sette i drift styringssystemer som bruker måling av bevegelse, trykk og temperatur som inngangsdata
- montere et mindre fordelingsystem med tilhørende jordingssystem og beskrive den prinsipielle oppbygningen av TN-, IT- og TT-nett
- velge egnet ledning, kabel og vern, beregne og vurdere spenningsfall og dokumentere beskyttelse mot overbelastning og elektrisk sjokk
- identifisere komponentene i et luftbehandlings- og varmepumpesystem, gjøre rede for virkemåten til hovedkomponentene og utføre målinger av CO2 og temperatur
- risikovurdere og utføre arbeidet i overensstemmelse med rutiner for elsikkerhet, maskinsikkerhet og helse, miljø og sikkerhet
- utføre livreddende førstehjelp
- bruke dokumentasjon og egnede instrumenter til å feilsøke på elektriske installasjoner
- utføre arbeidet fagmessig i energi- og styresystemer i henhold til forskrifter, montasje- og installasjonsanvisninger og bruke egnede håndverktøy og maskiner
- beregne strøm, spenning, resistans, impedans og effekt i like- og vekselstrømskretser og bruke egnede instrumenter for å utføre målinger og vurdere måleresultatet opp mot forventet resultat
- gjøre rede for ulike former for produksjon, lagring og overføring av elektrisk energi og reflektere over og diskutere konsekvenser de ulike formene kan ha for klima og miljø
- gjøre rede for og vurdere hvordan partene i arbeidslivet samarbeider for å utvikle et bedre arbeidsliv
- anvende og behandle materiell og utstyr i energi- og styresystemer på en ansvarlig og bærekraftig måte i henhold til gjeldende internkontrollsystem
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i energi- og styresystemer når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker begge programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i energi- og styresystemer. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og få mulighet til å reflektere over egen faglige utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i energi- og styresystemer ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan de mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i energi- og styresystemer basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.