Vg1 frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign (FBI01‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter produktutvikling og produksjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere eget arbeid innenfor gitte tidsrammer
- bruke kunnskap om mote, trender, stilhistorie og ulike kulturer i eget arbeid
- beskrive og bruke ulike komposisjonsvirkemidler for å oppnå ønsket uttrykk i eget arbeid
- anvende fargelære i eget arbeid
- innhente og anvende kunnskap om materialer og produkters egenskaper i eget arbeid
- analysere ulike oppdrag og ta estetiske valg i samsvar med kundens ønsker og behov
- utforske og bruke visuelle og digitale verktøy til idéutvikling og presentasjon av eget arbeid
- anvende og velge egnede verktøy, maskiner og teknikker i framstillingen av produkter og tjenester
- utføre enkelt vedlikehold av maskiner, verktøy og utstyr etter gjeldende sikkerhetsbestemmelser
- holde orden i verkstedet og bruke materialer, kjemikalier, teknikker og utstyr i henhold til gjeldende regler for helse, miljø og sikkerhet
- utforske og bruke teknikker og materialer i selvvalgte interesseområder
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i produktutvikling og produksjon når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i produktutvikling og produksjon. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og få mulighet til å reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i produktutvikling og produksjon ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i produktutvikling og produksjon basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.