Vg3 fjell- og bergverksfaget (FJE03‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål vg3 fjell- og bergverksfaget, knuseverk
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge å bruke maskiner, sprengstoff og utstyr i grunnarbeider, mineraluttak og sikring av fjell, arbeide etter tegninger, beskrivelser og preaksepterte løsninger og vurdere arbeidet med tanke på arbeidsoppdraget, kostnadseffektiviteten og miljøet
- utarbeide framtidsplaner, bestille, ta imot, håndtere og lagre råvarer og materialer og kontrollere kvalitet og mengde i tråd med arbeidsoppdraget
- velge verktøy og materialer og vurdere kostnader, tidsbruk og miljøhensyn i arbeidet
- bruke og vedlikeholde utstyr og maskiner for boring i fjell etter gjeldende regelverk og reflektere over ulike faktorer som påvirker miljø og kostnadseffektivitet
- gjøre rede for og bruke kvalitetssikringssystemer, dokumentere arbeidet i tråd med gjeldende krav til helse, miljø og sikkerhet og reflektere over konsekvenser ved ikke å følge kravene
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, gjøre rede for pliktene og rettighetene til arbeidsgiveren og arbeidstakeren og reflektere over krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap
- risikovurdere arbeidsoppdrag, gjennomføre en sikker jobb-analyse og rapportere om uønskede hendelser
- kildesortere, vurdere om gjenbruk er mulig, håndtere avfall og reflektere over konsekvenser av feilhåndtering
- bruke fagterminologi for å kommunisere med kolleger og andre yrkesutøvere og drøfte ulike løsninger som bidrar til å minimere miljøavtrykket og sikre en effektiv ressursutnyttelse
- gjøre rede for farer ved bruk av sprengstoff og tennmidler og iverksette tiltak som hindrer personskader og skader på materiell
- klassifisere mineraler og bergarter, identifisere bruksområdene deres og vurdere hvordan kvaliteten kan påvirke sluttproduktene
- bruke kappe- og slipeutstyr til vedlikehold av borekroner, bolter og sikringsutstyr
- arbeide i tråd med ergonomiske prinsipper og reflektere over konsekvenser av støy, vibrasjoner og støveksponering
- utføre arbeidsvarsling i samsvar med gjeldende regelverk og vurdere hvilke risikofaktorer under og etter arbeid som kan påvirke trafikkavviklingen og egen og andres sikkerhet
- vurdere og gjennomføre sikkerhetstiltak ved arbeid i høyden og sikre risikoutsatte arbeidssituasjoner
- bruke verne- og sikringsutstyr og vurdere konsekvensene av feilbruk
- vurdere farer ved forsagere og utilsiktet detonasjon, varsle om fare og iverksette tiltak etter gjeldende regler
- gjøre rede for bruk og vedlikehold av knuse- og sikteutstyr
- vurdere egenskaper ved fjellet, rydde for løsstein og iverksette midlertidige og permanente sikringstiltak før og etter sprengning, over og under jord
- bruke kappe- og slipeutstyr til vedlikehold av borekroner, bolter og sikringsutstyr
- utføre grunnleggende førstehjelp
- klassifisere mineral, identifisere bruksområde og vurdere hvordan temperatur, fukt og klima påvirker mineralenes egenskaper
- velge, bruke og vedlikeholde knuse- og sikteutstyr, gjøre rede for ulike bruksområder for sikteduker og reflektere over hvordan egenskaper ved utstyret kan påvirke kvaliteten på masser
- utføre kvalitetsprøver ut fra massenes bruksområde og reflektere over hvilke konsekvenser ulike kvaliteter har for sluttproduktet
- iverksette tiltak som hindrer støvutslipp i knuseprosessen, og drøfte konsekvenser for nærmiljøet ved støvutslipp
- identifisere farlige stoffer i fjellet ved hjelp av måleutstyr, vurdere ulike måter å kassere massene på og iverksette tiltak
- planlegge drift av mineraluttak, gjøre rede for faktorer som kan skade miljøet, og iverksette tiltak
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 fjell- og bergverksfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 fjell- og bergverksfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.