Geografi (GEO01‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske og presentere geografiske forhold og prosesser ved å bruke ulike kilder, inkludert kart
- gjøre rede for hvordan indre og ytre krefter har dannet ulike landskap, og utforske og gi eksempler på hvordan menneskene som bor der, kan utnytte ressursene
- drøfte ulike interesser knyttet til ressurs- og arealbruk i Norge, Sápmi/Sábme/Sáepmie og nordområdene
- reflektere over sin egen ressursbruk og ressursbruken i Norge i et globalt og bærekraftig perspektiv
- utforske hva endringer i klimaet betyr for natur og samfunn lokalt, regionalt eller globalt
- utforske og gjøre rede for årsakene til en aktuell natur- eller miljøkatastrofe og konsekvenser for mennesker, samfunn og natur
- gjøre rede for årsaker til demografiske endringer og drøfte ulike levekår i forskjellige deler av verden
- gjennomføre et feltarbeid for å undersøke og presentere geografiske forhold
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i geografi når de bruker kunnskap om natur og samfunn til å utforske og reflektere over ulike geografiske forhold. De utvikler også kompetanse når de undersøker og viser forståelse av geografiske prosesser og ser sammenhenger mellom hendelser og endringer på ulike geografiske nivåer.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom muntlige, skriftlige og praktiske arbeidsmåter, slik at elevene kan tilegne seg og vise kompetanse i geografi. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i geografi. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kunnskapen om og forståelsen av hvordan mennesker og natur påvirker hverandre.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i geografi ved avslutningen av opplæringen. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i geografi basert på kompetansen eleven har vist når eleven har brukt kunnskaper og ferdigheter i kombinasjon.