Vg3 industritekstilfaget (ITF03‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål vg3 industritekstilfaget, industrisøm
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- reflektere over historien og gjøre rede for og bruke fagets historie i utvikling av tekstilprodukter og forklare de ulike produksjonsprosessene innenfor industritekstilfaget
- beskrive bruksområdene og egenskapene til ulike materialer, og vurdere og velge materialer til produksjon
- gjøre rede for styring av produksjon og bruke maskiner og utstyr til produksjon av industritekstiler
- utføre regelmessig vedlikehold og vurdere behov for teknisk assistanse
- vurdere behovet for og utføre kontroll av råvarer og produkter, identifisere avvik og utføre korrigerende tiltak
- dokumentere og rapportere om kvalitet underveis i produksjonen og på ferdig produkt
- drøfte faglige utfordringer på tvers av fagområdene innenfor industritekstilfaget
- utføre produksjon, vedlikehold, kvalitetskontroll og dokumentasjon i samsvar med instruksjoner, sikkerhetsdatablad og regler for helse, miljø og sikkerhet
- bruke sikkerhetsdatablad og håndtere kjemikalier og avfall etter gjeldende regelverk
- drøfte mulig gjenbruk og utnyttelse av overskuddsmaterialer i en sirkulær produksjon
- utarbeide produksjonsplan med operasjonsrekkefølge
- beskrive, tegne og kvalitetsdefinere sammenføyningsteknikkene som blir brukt i produksjon
- planlegge, velge maler og utføre merking og tilskjæring av metervare
- utføre sammenføyning etter spesifikasjoner og produksjonsplan
- tilpasse egen arbeidsstasjon og bruke ergonomiske arbeidsstillinger
- gjøre rede for partssamarbeidet i bedriften og reflektere over hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiveren og arbeidstakeren har, og hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende arbeidsliv
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 industritekstilfaget, industrisøm når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 industritekstilfaget, industrisøm. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.