Matematikk FOV (MAT10‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter modul 4S
Mål for opplæringen er at deltakeren skal kunne
- sammenligne og bruke tall representert som desimaltall, prosent, brøker, potenser og kvadratrøtter, og vurdere hvilke representasjoner som er hensiktsmessige
- beskrive og generalisere geometriske mønstre og tallmønstre algebraisk
- bruke og forklare algebraiske lover for regning med brøkuttrykk
- lage, løse og forklare ligninger og ligningssett, også knyttet til praktiske situasjoner
- utforske og løse problemer som handler om grunnenheter og sammensatte måleenheter
- utforske volumbegrepet, måleenheter for volum og formler for volum av prismer og sylindre
- bruke Pytagoras’ læresetning og formlikhet til å løse problemstillinger knyttet til geometri og praktiske situasjoner
- utforske og sammenligne egenskaper ved ulike funksjoner ved å bruke kunnskap om koordinatsystemer og grafer
- representere funksjoner på ulike måter og vise sammenhenger mellom representasjonene
- bruke funksjoner i modellering av reelle datasett, og argumentere for framgangsmåten og resultatene
- regne ut stigningstallet til en lineær funksjon og bruke det til å forklare begrepene endring per enhet og gjennomsnittsfart
- bruke sammenhengen mellom konstant prosentvis endring og vekstfaktor i problemstillinger knyttet til eksponentiell vekst
- beskrive utfallsrom og regne ut sannsynlighet i enkle spill
- lage og bruke statistiske framstillinger av reelle datasett, presentere resultatene og argumentere for at framstillingene er rimelige
- finne og diskutere sentralmål og spredningsmål i datasett
- tolke og kritisk vurdere statistiske framstillinger fra ulike kilder, og argumentere for hvordan framstillinger av tall og data kan brukes til å fremme ulike synspunkter
- gjøre beregninger og utforske sammenhenger knyttet til personlig økonomi, inkludert lønn og skatt, lån, sparing, valuta og bruk av kredittkort
- forstå og kritisk vurdere resonnementer i relevante tekster fra media og samfunnsliv
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i matematikk. Deltakerne viser og utvikler kompetanse i matematikk modul 4S når de formaliserer tanker og strategier knyttet til kunnskapsområdene i modulen ved hjelp av et matematisk språk. Deltakerne viser og utvikler også kompetanse når de utforsker og generaliserer matematiske sammenhenger og strukturer gjennom algebra og funksjoner, og når de løser matematiske problemer gjennom å være kreative, modellere og reflektere. Videre viser og utvikler de kompetanse i matematikk når de resonnerer over og argumenterer for sine egne og andres framgangsmåter og løsninger. Deltakerne viser og utvikler også kompetanse når de bruker hensiktsmessige læringsstrategier, egne erfaringer og egen flerspråklighet som ressurser i læringsarbeidet.
Læreren skal legge til rette for deltakermedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte vurderingsformer. Egenvurdering bør, så langt det er mulig, inngå i arbeidet med underveisvurdering i matematikk. Deltakerne bør få mulighet til å lære seg presise uttrykksmåter, ord og begreper i arbeidet med egenvurderingen. Læreren og deltakerne skal være i dialog om deltakernes utvikling i matematikk. Deltakerne skal få mulighet til å sette ord på hva de mestrer, og reflektere over sin egen faglige og språklige utvikling. De skal få informasjon om hva som forventes av dem, og hvordan de kan arbeide videre for å nå målene sine for opplæringen. Læreren skal bruke underveisvurderingen til å tilpasse den videre opplæringen. Underveisvurderingen skal bidra til at deltakerne bruker sine kompetanser, erfaringer og språklige ressurser til å utforske og prøve seg fram i videre læring.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen deltakeren har etter opplæring i modul 4S i matematikk. Læreren skal planlegge og legge til rette for at deltakerne får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenking, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i matematikk basert på kompetansen deltakeren har vist når deltakeren har brukt kunnskaper og ferdigheter i kombinasjon.