Samisk musikk og scene (MUS09‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske og reflektere rundt den tradisjonelle joikens og fortellingenes funksjon i et historisk- og samtidsperspektiv
- utforske nyskaping innenfor samisk musikk og urfolksmusikk og bruke dette i egne kreasjoner
- analysere tonalitet og rytmikk i ulike typer joik og bruke det som utgangspunkt for improvisasjon og for egne komposisjoner og arrangementer
- lage joiker og joike et repertoar i ulike framføringsituasjoner.
- planlegge, skape og formidle samiske fortellinger i ulike framføringsituasjoner
- utforske sitt personlige uttrykksregister og skape nye sceneuttrykk med bruk av joik, musikk, fortellinger, bevegelse og digitale verktøy i samspill med andre.
- analysere og drøfte bruk av joik, musikk, bevegelse og fortellinger som scenisk virkemiddel og uttrykk for egen identitet.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i samisk musikk og scene. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de utforsker, skaper, arrangerer og fremfører samisk musikk, joik, bevegelse og fortellinger i ulike framføringssituasjoner og når de reflekterer over sammenhenger mellom disse. Elevene viser og utvikler også kompetanse i faget gjennom samarbeid og formidling av kunstneriske ideer.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får utforske faglige og kunstneriske prosesser, skape egne uttrykksformer og arbeide kreativt for å komme fram til et resultat. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i samisk musikk og scene og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglige utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle og reflektere over egen kreativitet innen utforskning, skapende arbeid og framføring og utrykke sin kompetanse både praktisk og muntlig.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i samisk musikk og scene ved avslutningen av opplæringen. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i kjente og ukjente situasjoner. Læreren skal sette karakter i samisk musikk og scene basert på kompetansen eleven har vist både praktisk og muntlig, gjennom å utføre et utvalg av presentasjoner, framføringer og relevante faglige oppgaver, og i refleksjon over prosessene.