Naturfag FOV (NAT03‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter modul 3
Mål for opplæringen er at deltakeren skal kunne
- stille spørsmål om og utforske naturfaglige fenomener, samle data og presentere resultater og identifisere eventuelle feilkilder
- gi eksempler på HMS-krav knyttet til dagliglivet og arbeidslivet og sammenligne eksemplene med egne erfaringer
- samtale om teknologi og oppfinnelser, og beskrive og utforske sammenhengen mellom form, materiale og funksjon
- samtale om hva energi er, beskrive og sammenligne fornybare og ikke-fornybare energikilder og gi eksempler på ulike energikjeder
- utforske enkle teknologiske systemer som bruker elektrisk energi, og samtale med støtte om bruk av og sikkerhet knyttet til elektrisk energi
- gjenkjenne, observere og beskrive levende og ikke-levende faktorer i et naturområde og reflektere over samspillet og tilpasningen mellom dem
- utforske og beskrive ulike næringskjeder
- samle data om, utforske og beskrive likheter og forskjeller mellom ulike arter, og sortere artene etter felles egenskaper
- beskrive hvordan alle organismer er bygget opp av celler, og gi eksempler på noen oppgaver cellene har
- gi eksempler på hvordan menneskelig aktivitet påvirker et naturområde, og foreslå tiltak som sørger for en bærekraftig utvikling
- samtale om avfallshåndtering i et lokalt og globalt perspektiv og gi eksempler på hvordan forurensing kan påvirke små og store kretsløp
- skrive naturfaglige tekster om observasjoner og erfaringer, med støtte i modelltekster
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Deltakerne viser og utvikler kompetanse i naturfag modul 3 når de utforsker naturfaglige emner, samler data, presenterer resultater og identifiserer feilkilder. De viser og utvikler også kompetanse ved å se sammenhenger mellom egne erfaringer og ny kunnskap om arter, økosystemer og teknologi, og gjennom samtaler om celler, energi og bærekraftig utvikling, med støtte i egen flerspråklighet.
Læreren skal legge til rette for deltakermedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom å bruke varierte vurderingsformer og ta utgangspunkt i deltakernes erfaringer, ressurser og førkunnskaper i læringsarbeidet. Læreren og deltakerne skal være i dialog om deltakernes utvikling i naturfag. Deltakerne skal få mulighet til å sette ord på hva de mestrer, og reflektere over sin egen faglige og språklige utvikling. De skal få informasjon om hva som forventes av dem, og hvordan de kan arbeide videre for å nå målene sine for opplæringen. Læreren skal bruke underveisvurderingen til å tilpasse den videre opplæringen. Underveisvurderingen skal bidra til at deltakerne bruker sine kompetanser, erfaringer og språklige ressurser til å utforske og prøve seg fram i videre læring.