Norsk for elever med samisk (NOR03‑04)
Kjerneelementer
Tekst i kontekst
Elevene skal lese tekster for å oppleve, bli engasjert, undre seg, lære og få innsikt i menneskers tanker og livsbetingelser. Elevene skal erfare at egen bakgrunn og samisk kultur blir lagt vekt på i arbeidet med tekst. Norsk for elever med samisk som førstespråk bygger på et utvidet tekstbegrep. Dette innebærer at elevene skal lese og oppleve tekster som kombinerer ulike uttrykksformer. De skal utforske og reflektere over skjønnlitteratur og sakprosa skrevet på norsk og i tekster som er oversatt fra samiske og andre språk. Elevene skal lese noen tekster på den målformen de ikke har opplæring i. Tekstene kan knyttes både til en kulturhistorisk kontekst og til elevenes samtid og kulturbakgrunn.
Kritisk tilnærming til tekst
Elevene skal kunne reflektere kritisk over hva slags påvirkningskraft og troverdighet tekster har. De skal kunne bruke språklige, tekstlige og retoriske virkemidler hensiktsmessig i egne muntlige og skriftlige tekster. De skal vise digital dømmekraft og opptre etisk og reflektert i kommunikasjon med andre.
Muntlig kommunikasjon
Elevene skal tilegne seg ferdigheter som kreves i et tospråklig samfunn ved å lytte til, forstå og få anledning til å formulere seg på norsk i varierte kommunikasjonssituasjoner. De skal presentere, fortelle og diskutere på hensiktsmessige måter både spontant og planlagt, foran et publikum og med bruk av digitale ressurser.
Skriftlig tekstskaping
Elevene skal oppleve skriveopplæringen som meningsfull. De skal kunne skrive tekster på norsk i ulike sjangre og for ulike formål, og de skal kunne skape tekster ved å kombinere skrift med andre uttrykksmåter. Videre skal de kunne vurdere andres tekster og bearbeide egne tekster ut fra tilbakemeldinger.
Språket som system og mulighet
Elevene skal utforske og sammenligne strukturelle og kommunikative sider ved samisk og norsk språk. Denne kunnskapen skal de bruke som grunnlag for å beherske etablerte normer i norsk og bli trygge språkbrukere i ulike sammenhenger. Etter hvert skal de også kunne utforske og eksperimentere med språket.
Språklig mangfold i Norge og Sápmi/Sábme/Saepmie
Elevene skal oppleve flerspråklighet som en ressurs og en mulighet. De skal ha kunnskap om dagens språksituasjon i Norge og i Sápmi/Sábme/Saepmie og utforske dens historiske bakgrunn. Elevene skal ha innsikt i sammenhengen mellom språk, kultur og identitet, og skal kunne forstå egen og andres språklige situasjon.