Rørleggerfaget (RLF03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge installering av rørledninger etter tegninger og beskrivelser ved å bruke ulike prosjektverktøy, arbeide i tråd med gjeldende krav til helse, miljø og sikkerhet og toleransekrav og reflektere over konsekvenser av ikke å følge kravene
- utarbeide framdriftsplaner, bestille og motta materialer og utstyr og kontrollere kvalitet og mengde i tråd med arbeidsoppdraget
- risikovurdere arbeidsoppdrag, gjennomføre en sikker jobb-analyse, rapportere om uønskede hendelser og iverksette tiltak
- velge og bruke materialer, verktøy og maskiner til ulike formål og reflektere over konsekvensene for kvalitet, funksjonalitet, miljø og ressursbruk
- utføre grunnleggende førstehjelp
- følge regelverket for arbeid i høyden og vurdere bruk av sikringsutstyr
- velge og bruke ulike produkter og drøfte hvordan valgene bidrar til å minimere miljøavtrykket og sikre en effektiv ressursutnyttelse
- gjøre rede for og bruke kvalitetssikringssystemer, dokumentere eget arbeid og håndtere avvik
- bøye og føye sammen rør av ulike materialer og velge egnet sammenføyningsmetode og verktøy etter materialenes egenskaper
- utføre enkel isolering av røranlegg, vurdere faktorer som bidrar til energisparing, og velge egnet isolering
- beskrive hvilken type branntetting som egner seg for rørledninger gjennom brannskiller, og iverksette tiltak
- utføre trykkprøve og tetthetsprøve, vurdere hvordan trykkprøvingsmetode påvirker sikkerheten, og sette i gang aktuelle rørinstallasjoner etter gjeldende prosedyrer
- bruke fagterminologi for å kommunisere med kolleger og andre yrkesutøvere og drøfte ulike løsninger
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, og gjøre rede for pliktene og rettighetene til arbeidsgiveren og arbeidstakeren og reflektere over krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap
- beskrive hvordan et trykkluftsystem er bygd opp
- arbeide i tråd med ergonomiske prinsipper, reflektere over konsekvensene av kroppsbelastning, støy og støveksponering og iverksette tiltak
- bruke arbeids-, verne- og sikringsutstyr og vurdere konsekvensene av feilbruk
- vurdere ulike preaksepterte løsninger og bygge røranlegg i samsvar med den valgte løsningen
- prosjektere komplette innvendige og utvendige sanitæranlegg ved å bruke bransjerelaterte manuelle og digitale tegneverktøy
- dimensjonere rør for spillvann, overvann og vann, legge rør, montere sanitærutstyr og dokumentere arbeidet
- bruke reglene for tilkobling til kommunale spillvanns-, overvanns- og vannledninger og vurdere løsningene ut fra regionale forhold
- vurdere ulike energikilder for vannbårne anlegg og prosjektere og montere en enkel vannbåren energiinstallasjon
- gjøre rede for ulike sprinkleranlegg og manuelle vannbårne slokkemetoder for brann og montere et sprinkleranlegg etter tegninger
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 rørleggerfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 rørleggerfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.