Renholdsoperatørfaget (ROF03‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge renhold av bygg, anlegg, installasjoner og transportmidler, arbeide etter tegninger og beskrivelser ved bruk av ulike planleggingsverktøy, arbeide i samsvar med gjeldende krav til helse, miljø og sikkerhet og reflektere over konsekvensene ved å ikke følge kravene
- utarbeide arbeidsplaner, bestille og motta utstyr og kjemikalier og kontrollere kvalitet og mengde i tråd med arbeidsoppgaven
- risikovurdere metoder, kjemikalier og utstyr, gjøre rede for hvordan arbeidsoppgavene påvirker kostnadseffektivitet, materialer og ytre miljø, og reflektere over feilhåndtering
- gjennomføre en sikker jobb-analyse, rapportere om uønskede hendelser og vedlikeholde maskiner og utstyr
- gjøre rede for og bruke kvalitetssikringssystemer, arbeide etter fastsatte kvalitetskrav og dokumentere eget arbeid
- fastsette og bedømme renholdskvalitet i tråd med gjeldende standarder og kvalitetssystem
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i renholdsoperatørfaget, og gjøre rede for hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiveren og arbeidstakeren har, og reflektere over krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap
- kildesortere og håndtere avfall etter gjeldende regelverk, håndtere helsefarlige kjemikalier og spesialavfall og reflektere over konsekvensene av feilhåndtering
- arbeide i tråd med ergonomiske prinsipper og reflektere over konsekvensene av arbeidsbelastninger og skadeforebyggende tiltak
- arbeide i tråd med bærekraftige og miljømessige prinsipper og reflektere over konsekvenser av støveksponering og bruk av kjemikalier
- velge og bruke verne- og smittevernutstyr for arbeidsoppgaven og vurdere konsekvensene ved feilbruk
- gjøre rede for ulike overflatematerialer og vurdere hvordan renholdsmetoder og renholdsmidler påvirker overflatene
- velge og bruke maskiner, utstyr og metoder etter renholdsbehov og vurdere dette opp mot kostnadseffektivitet, tidsbruk og miljøbelastning
- utarbeide renholdsplaner, arbeidsplaner og arbeidsbeskrivelser og reflektere over valg av frekvens, kvalitet og metode
- bruke fagterminologi for å kommunisere med kolleger og andre yrkesutøvere og drøfte ulike løsninger som bidrar til å minimere miljøavtrykket og sikre en effektiv ressursutnyttelse
- vurdere smitterisiko, arbeide i samsvar med gjeldende regelverk for smittevern og gjøre rede for smittespredning og hvordan smittekjeder kan brytes
- utføre regelmessig og periodisk renhold av ulike overflater på inventar, vegger, gulv og himlinger i kjente og ukjente situasjoner i tråd med kvalitetskrav og sikre innemiljøet
- utføre renhold i ulike faser av byggeperioden etter gjeldende regelverk og vurdere hvordan de ulike fasene påvirker valget av renholdsutstyr og arbeidsmetoder
- identifisere ulike typer smuss, gjøre rede for og bruke ulike kjemikalier for å fjerne smuss og utføre renhold
- gjøre rede for ulike typer fasaderenhold
- utføre grunnleggende førstehjelp
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i renholdsoperatørfaget når de bruker kunnskaper, evner og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i renholdsoperatørfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.