Samfunnsfag (SAF01‑04)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 2. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utvikle og presentere samfunnsfaglige spørsmål
- samtale om hvordan ulike kilder, inkludert kart, kan gi informasjon om samfunnsfaglige spørsmål
- utforske og beskrive kulturminner og kultur- og naturlandskapet i nærmiljøet
- utforske og presentere hvordan mennesker levde for én til to menneskealdre siden
- reflektere over hvorfor mennesker har ulike meninger og tar ulike valg
- samtale om vennskap, tilhørighet og hva som påvirker relasjoner
- beskrive og gi eksempler på mangfold i Norge, med vekt på ulike familieformer og folkegrupper, inkludert det samiske urfolket
- utforske og gi eksempler på hvordan mennesker påvirker klima og miljø, og dokumentere hvordan påvirkningene kommer til syne i nærmiljøet
- presentere og gi eksempler på rettigheter barn har i Norge og verden, og hva barn kan gjøre ved brudd på disse rettighetene
- utforske og gi eksempler på hvordan barn kan påvirke beslutninger og samarbeide om demokratiske prosesser
- samtale om muligheter og utfordringer ved digital samhandling
- samtale om følelser, kropp, kjønn og seksualitet og hvordan egne og andres grenser kan uttrykkes og respekteres
- utforske og gi eksempler på hvordan mennesker i ulike deler av verden påvirker hverandres liv
Underveisvurdering
Underveisvurdering skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i samfunnsfag på 1. og 2. trinn når de utforsker og undrer seg over samfunnsfaglige temaer og reflekterer over hvordan disse temaene kan henge sammen. De viser og utvikler kompetanse når de søker etter å få vite mer og erfarer at kunnskap kan innhentes på ulike måter. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de erfarer og anerkjenner seg selv og andre som del av et mangfoldig fellesskap, og når de erfarer hva det vil si å være med på å delta og påvirke. Elevene bruker digitale verktøy til å vise og utvikle kompetanse i faget og en begynnende digital dømmekraft ved å se noen av mulighetene og utfordringene ved digital samhandling.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst i samfunnsfag gjennom at elevene får utforske, samtale og undre seg. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i faget. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i samfunnsfag gjennom nysgjerrighet og kunnskapssøking.