Samisk fordypning (SFS02‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 10. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utvikle og fordype seg i problemstillinger knyttet til språk eller tekst ut fra egne interesser og presentere resultatet av arbeidet ved å bruke ulike uttrykksformer
- undersøke og presentere noen likheter og forskjeller mellom de samiske språkene når det gjelder språk, skriftlige tekster eller muntlige tradisjoner
- utforske og gjøre rede for hvordan eventyr, sagn, myter og andre muntlige tradisjoner kommer til syne i ulike nyere tekster
- utforske og sammenligne språkbruk og retoriske virkemidler i ulike medier og sammenhenger
- skape digitale produkter som kombinerer ulike medietyper
- utforske og vurdere hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon og også språkvalg
- formidle egne opplevelser og tolkninger av tekster kreativt med og uten bruk av digitale verktøy
- reflektere kritisk over egen rolle i digital kommunikasjon, og hvordan eleven framstiller seg selv og andre på nett
- bruke kilder på en kritisk og etterprøvbar måte og følge regler for personvern og opphavsrett
- dokumentere og vurdere egen utvikling i arbeidet med faget
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i fordypning i samisk på 8., 9. og 10. trinn når de arbeider med og presenterer ulike problemstillinger knyttet til språk eller tekst. De viser og utvikler kompetanse når de arbeider kreativt med å utvikle egne tekster og digitale produkter med ulike medier. Videre viser og utvikler elevene kompetanse når de bruker kunnskaper om og reflekterer over samiske språk, samisk kultur og samfunn i sin tekstproduksjon.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved å legge til rette for utforskende og kreative prosesser der elevene får bruke egne interesser som utgangspunkt for læring. Læreren skal legge til rette for varierte arbeidsmåter der elevene får arbeide oppdagende og utforskende, både alene og sammen med andre. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i fordypning i samisk. Elevene skal få anledning til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å videreutvikle ferdigheter i faget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen i fordypning i samisk etter 10. trinn. Læreren skal planlegge og til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i fordypning i samisk basert på den samlede kompetansen eleven har vist muntlig, skriftlig og digitalt.