Vg3 skinn- og pelsduodjifaget (SPD03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget arbeid og bruke fagbegreper i arbeidet
- utforske og bruke samisk tradisjonskunnskap og urfolkskultur til inspirasjon for eget skapende arbeid og formidling av duodji -/duodje-/duedtiepå en etisk måte
- utforske og gjøre rede for materialenes egenskaper og bruksområder og bruke dette i utforming av tradisjonelle og nyutviklede duodji-/duodje-/duedtieprodukter
- velge materialer ut fra dyrets art, alder, pels og kvalitet, og reflektere over hvordan ulike årstider påvirker skinn- og pelsmaterialer
- bruke naturlige avhåringsprosesser i forberedelse til garvingsprosesser
- bruke ulike garvemetoder og barksorter til å behandle skinn og pels og reflektere over hvordan prosessene påvirker materialene
- bruke konserveringsmetoder og mykgjøre og etterbehandle skinn og pels med fetting
- bruke tradisjonelle mønstre og målemetoder i klipping og skjæring av mønsterdeler, og utnytte materialenes form, symmetri og hårretning
- sy tradisjonelle duodji-/duodje-/duedtieprodukter av sisti, skinn og pels og bruke tradisjonelle håndsømteknikker og maskinsøm der det er hensiktsmessig
- bruke digitale ressurser til å utvikle arbeidstegninger, skisser og modeller og bruke dem i eget arbeid med å utforme nye produkter tilpasset trender og uttrykk som er i endring
- reparere, sammenføye, utvide og lappe for gjenbruk av ulike skinn og pelsprodukter
- bruke tradisjonelle og nye metoder for å oppbevare skinn- og pelsmaterialer og produkter
- gjennomføre ulike metoder for rens og vedlikehold av skinn og pelsmaterialer og reflektere over hvilken metode som har virkning på bruksområde og holdbarhet
- beskrive funksjon, kvalitet og holdbarhet i duodjiproduktene
- beregne tid og pris på egne produkter og tjenester og vurdere sammenhengen mellom materialvalg, produktivitet og lønnsomhet
- bruke ulike digitale ressurser til markedsføring og salg av egne og bedriftens merkevarer og i kommunikasjon med kunder og andre samarbeidspartnere
- gjøre rede for horn-, bein- og metallduodji-/duodje-/duedtiefagets historie og egenart og bruke historiske kilder som referanse i produksjon og rekonstruksjon av produkter på en måte som lar seg etterprøve
- anvende gjeldende regelverk for opphavsrett i eget arbeid og reflektere over kildebruk og kildehenvisninger
- beskrive ansvarsområdene og arbeidet til ulike samiske duodji-/duodje-/duedtieorganisasjoner og -institusjoner og hvordan nyttiggjøre seg av dem, og reflektere over hvilken rolle de spiller i samfunnet
- utføre enkelt vedlikehold av maskiner, verktøy og utstyr og bruke dem i henhold til gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet i arbeid med duodji-/duodje-/duedtie
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, og gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter
- bruke hensiktsmessig verneutstyr, ha gode rutiner og varierte arbeidsstillinger for å forebygge belastningsskader på arbeidsplassen
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 skinn- og pelsduodji-/duodje-/duedtiefaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 skinn- og pelsduodjif-/duodje-/duedtieaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i lærefaget.