Vg1 salg, service og reiseliv (SSR01‑01)
Kjerneelementer
Drift, utvikling og lønnsomhet
Kjerneelementet drift, utvikling og lønnsomhet handler om drift, organisering og utvikling av virksomheter i servicenæringen. Kjerneelementet innebærer kjennskap til ulike faktorer som påvirker effektiviteten, kvaliteten, økonomien og lønnsomheten i virksomheten. Det dreier seg også om forvaltning av regelverk knyttet til arbeidslivet og til helse, miljø og sikkerhet. Videre handler det om å kjenne til etiske dilemmaer knyttet til bærekraft som påvirker drift av virksomheter.
Service- og vertskapsrollen
Kjerneelementet service- og vertskapsrollen handler om å forstå og kartlegge hvilke behov, ønsker og forventninger kunder, gjester og samarbeidspartnere har. Det innebærer å tilpasse kommunikasjon, serviceprodukter, opplevelser og tjenester til ulike målgrupper. Videre handler det om å utøve vertskapsrollen og skape gode opplevelser.
Sikkerhet og beredskap
Kjerneelementet sikkerhet og beredskap handler om å skape tillit og sikkerhet i relasjon og samhandling med servicemottakere. Det innebærer å forstå betydningen av risikovurdering, planlegging av beredskap og forebygging av uønskede hendelser. Videre handler det om å vite hvilket ansvar og hvilken rolle servicemedarbeideren har i nødssituasjoner.