Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter (NOR7-01)
Utgått
Denne læreplanen har utgått.
Etter nivå 1
Lytte og tale
- forstå enkle beskjeder
- uttrykke egne følelser, tanker og ønsker
- presentere seg selv, stille og svare på spørsmål knyttet til egen person, familie, handlinger, hendelser og objekter i nære omgivelser
- delta i enkle samtaler, spørre hva ting heter og hva ord betyr, gi uttrykk for at en ikke forstår og be om hjelp
- forstå og bruke sentrale ord og uttrykk for å dekke grunnleggende behov i skolen og i fritiden
- forstå og bruke vanlige høflighetsformer
- uttale norske språklyder: vokaler, konsonanter, konsonantforbindelser og diftonger
- forstå og bruke tall i praktiske situasjoner
Lese og skrive
- beherske det norske alfabetet med små og store bokstaver
- knytte bokstavene til lyder og trekke lydene sammen til ord
- gjenkjenne navn, tall, logoer og skilt
- samtale om sammenhengen mellom bilde og tekst i enkle sammensatte tekster
- lese tilpassede tekster med flyt og sammenheng
- forstå hovedideen i enkle faglige tekster, informasjonstekster og beskrivelser
- skrive enkle tekster og beskjeder med funksjonell håndskrift og digitalt
- fylle ut enkle skjemaer med personlige opplysninger
- finne aktuelle bøker eller tekster på biblioteket og på Internett
Språklæring
- eksperimentere med språklyder, ord og uttrykk, rim og regler
- sammenligne språklyder, ord og uttrykk på morsmålet og norsk
- bruke enkle strategier for leseforståelse
- gi eksempler på hvordan skriftbildet varierer avhengig av skriftsystem
- samtale om forholdet mellom tale og skriftspråk
- samtale om eget arbeid med å lære det nye språket og bruk av ulike læringsstrategier
Språk og kultur
- samtale om innholdet i noen eventyr, sanger og dikt
- samtale om innholdet i gåter, vitser eller andre humoristiske tekster
- samtale om personer og handlinger i tekster fra dagliglivet, fortellinger eller annen litteratur
5 av 8