Opplæringsforskrifta
§ 9-6 Samtale om utvikling
Elevar, lærlingar, lærekandidatar og praksisbrevkandidatar har rett til minst éin samtale i halvåret om den faglege utviklinga si. Samtalen kan gjennomførast i samband med samtalen med foreldra etter § 11-1.
Elevar, lærlingar, lærekandidatar og praksisbrevkandidatar har dessutan rett til jamleg dialog med kontaktlærar eller instruktør om korleis dei utviklar seg sosialt og på andre måtar. Dialogen skal sjåast i samanheng med opplæringslova § 1-3 og Overordna del – verdiar og prinsipp for grunnopplæringa.
Merknader til forskriften
Paragrafen er gitt med hjemmel i opplæringsloven § 2‑3 andre ledd og § 5‑4 andre ledd. Paragrafen viderefører § 3‑7 i den tidligere forskriften.
Samtalen om faglig utvikling etter første ledd er en del av underveisvurderingen. Det er ingen krav til hvor lenge samtalen må vare, eller hvilken form den skal ha. Det er mulig å gjennomføre samtalen i forbindelse med halvårsvurderingen uten karakter eller foreldresamtalen. Eleven har rett til å få tilbakemelding på den faglige utviklingen sin i hvert fag. Dette innebærer at i tilfeller der eksempelvis kontaktlæreren gjennomfører samtalen om utvikling felles for fagene, må kontaktlæreren innhente tilbakemeldinger på elevens faglige utvikling fra elevens øvrige faglærere.
Samtalen om utvikling sosialt og på andre måter etter andre ledd er ikke en del av underveisvurderingen. I utgangspunktet gjelder annen utvikling det som verken ligger innenfor hvert enkelt fag eller orden eller oppførsel. I praksis er det imidlertid ikke et klart skille. En dialog om faglig utvikling, orden eller oppførsel kan for eksempel omfatte sosiale forhold eller andre forutsetninger.