Vg2 reindrift (REI02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter reinen og dens naturmiljø
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- beskrive beiteplanter og vurdere deres næringsverdi
- bruke tradisjonell kunnskap til å beskrive landskapstyper og beiteforhold og drøfte hvordan de brukes gjennom reindriftsåret
- gjøre rede for hvordan klimaendringer kan påvirke reinens velferd
- beskrive anatomi, fysiologi og atferd hos rein i ulike aldre og kjønn og gjøre rede for hvilken betydning dette har for flokken og driftsmønster
- drøfte tiltak for å ivareta enkeltdyrets og reinflokkens behov under varierende forhold
- beskrive og vurdere hva som avgjør om en rein er egnet som livdyr eller slakt
- sammenligne ulike former for flokkstruktur og vurdere dem ut fra tradisjonell kunnskap og naturvitenskap og drøfte hvordan flokkstrukturen påvirker enkeltrein og reinflokk
- identifisere symptomer på underernæring, sykdom og skade og foreslå tiltak for å behandle å forebygge dette
- beskrive ulike parasitter, identifisere symptomer på parasittangrep og gjennomføre parasittbehandling etter gjeldende regelverk
- identifisere rovdyr og skader på rein som er forårsaket av rovdyr, og drøfte skadeforebyggende tiltak
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget reinen og dens naturmiljø når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere av eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget reinen og dens naturmiljø. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget reinen og dens naturmiljø ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget reinen og dens naturmiljø basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.