Vg2 reindrift (REI02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter økonomi og ressursforvaltning
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- vurdere hvilke faktorer som påvirker bærekraft i reindriften, og drøfte mulige konsekvenser av disse
- beskrive faktorer som påvirker produktivitet og lønnsomhet, og gjøre rede for sammenhenger mellom innsatsfaktorer og sluttresultat
- føre enkelt budsjett og regnskap, tolke nøkkeltall og gjøre rede for sentrale elementer i økonomistyring og betydningen av korrekt regnskapsføring
- presentere en enkel forretningsplan med forretningsidé i forbindelse med reindriften og vurdere lønnsomhet
- beskrive innholdet i og prosessen med å utarbeide lovpålagte planer i et reinbeitedistrikt og drøfte hvordan planene påvirker den daglige driften
- gjøre rede for sentrale lover og regler som regulerer reindrift, og bilaterale avtaler og internasjonale konvensjoner som har relevans for samisk reindrift, og vurdere ulike konsekvenser av disse
- beskrive hvilke forvaltningsorganer og andre offentlige og private aktører som påvirker reindrift
- gjøre rede for reindriftsnæringens organisasjoner og deres rolle nasjonalt og internasjonalt og reflektere over hvilken betydning de har for næringen og samfunnet
- beskrive reindriftens konsultasjonsrett og vurdere betydningen av denne
- beskrive reindriftens historie og hvordan historien har påvirket dagens reindrift
- drøfte hvordan klimaendringer kan påvirke reindriftens økonomi og bærekraften i reindriften
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget økonomi og ressursforvaltning når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere av eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget økonomi og ressursforvaltning. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget økonomi og ressursforvaltning ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget økonomi og ressursforvaltning basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.