Samisk som andrespråk 2 (SAS02‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 4. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke ord og uttrykk om egen hverdag og eget nærmiljø
- samtale og fortelle om opplevelser og planer
- lytte til og arbeide kreativt med tekster og samiske fortellinger
- lese tekster og finne tydelig informasjon i tekster
- skrive korte tekster som informerer, forteller og spør
- bruke tydelig uttale og forståelig ordbøying
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i samisk som andrespråk, samisk 2 på 3. og 4. trinn når de lytter til og leser tekster, når de tar ordet etter tur i samtaler og utveksler informasjon, og når de skaper tekster som kommuniserer.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsmåter der elevene får være i bevegelse, bruke sansene sine, være utforskende og undrende og kreative. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i samisk som andrespråk, samisk 2. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for videre språklæring og for å snakke samisk i kjente og nye kommunikasjonssituasjoner.