Samisk som andrespråk 2 (SAS02‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 10. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke varierte ord og uttrykk om interesser og aktuelle hendelser
- delta i spontane og planlagte samtaler
- uttrykke og begrunne meninger og følelser
- utforske og presentere ulike emner
- lytte til, lese og finne relevant informasjon i tekster
- utforske og arbeide kreativt med samiske ordtak og fortellinger
- skrive tekster som oppsummerer og beskriver
- skape ulike typer tekster med tydelig struktur og sammenheng
- lytte til og samtale om samiske språk
- bruke sentrale regler for rettskriving, ordbøying og setningsstruktur
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i samisk som andrespråk, samisk 2 etter 8., 9. og 10. trinn når de utveksler informasjon og meninger og følger opp innspill fra andre i ulike kjente og nye kommunikasjonssituasjoner. De viser og utvikler også kompetanse når de lytter til, leser og identifiserer hovedmomenter i tekster, og når de skaper muntlige og skriftlige tekster med tydelig struktur og sammenheng.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsmåter der elevene får utforske og bruke kreativitet og fantasi. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i samisk som andrespråk, samisk 2. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen forl å videreutvikle sine muntlige og skriftlige språkferdigheter i kjente og nye kommunikasjonssituasjoner.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i samisk som andrespråk, samisk 2 ved avslutningen av opplæringen etter 10. trinn. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette én karakter i samisk som andrespråk, samisk 2 basert på den muntlige og skriftlige kompetansen eleven har vist i faget.