Eksamensveiledningene inneholder informasjon om eksamen og hvordan besvarelsen vurderes. Dette bør kandidatene være kjent med i forkant av eksamen. Eksamensveiledningene inneholder ikke eksempelbesvarelser i år.
Eksamen i forberedende opplæring for voksne (FOV)
Til våren 2025 gjennomføres sentralt gitt skriftlig eksamen for eksamenskodene i den modulstrukturerte ordningen for forberedende opplæring for voksne (FOV).
Bruk av tekstboks i eksamen engelsk fellesfag vg1
Filopplastingsoppgaven erstattes med tekstbokser i engelsk fellesfag vg1. Les mer om dette på siden Endringer i eksamen.
Datoer for sentralt gitt eksamen, videregående opplæring
Skriftlig gitt eksamen for vgo starter og slutter én uke tidligere enn i 2024. Offentliggjøring av trekk er 8. mai klokken 09.00, og eksamen starter mandag 12. mai, og varer til fredag 23. mai 2025.
Eksamensdato for REA3046 Kjemi 2 er flyttet fra 19. mai til 22. mai 2025.
Kommunen har ansvaret for trekket på grunnskolen og for forberedende opplæring for voksne (FOV). Fylkeskommunen har ansvar for trekket på videregående.
Om høsten er det bare eksamener på videregående for elever med rett til ny, utsatt eller særskilt eksamen og for privatister.
Dersom du bruker et skoleadministrativt system, kan du importere kandidater derfra. Før du kan gjøre det, må du registrere i PAS-eksamen hvilket system din skole bruker. Hvis det ikke er registrert noe system, får du veiledning om hvordan du gjør det med en gang du logger inn i PAS - eksamen. Får du problemer med påmeldingen, må du kontakte den som er ansvarlig for brukerstøtte for ditt skoleadministrative system.
Du vil få en feilmelding som beskriver hva som gikk galt. Du kan gjøre påmeldingen direkte i PAS - eksamen, eller importere kandidatene på nytt.
Hva gjør jeg hvis kandidaten ikke har fødselsnummer?
Du kan også bruke d-nummer eller duf-nummer ved kandidatpåmelding. Hvis kandidaten heller ikke har dette, kan du bruke et fiktivt fødselsnummer generert i VIGO eller generere et fiktivt fødselsnummer i PAS - eksamen.
Påmeldinger etter fristen
Alle skoler skal melde på sine kandidater før fristen 1. mars. Eventuelle påmeldinger etter fristen skal gjøres tjenestevei til skoleeier. I fag uten påmeldte er det ikke mulig å etterpåmelde kandidater til eksamen.
I fag der oppgavene trykkes vil skolen ikke få tilsendt trykte eksamensoppgaver ved etterpåmelding. For disse eksamene må skolen derfor laste ned oppgavene fra PAS-eksamen.
Kandidater som er fritatt for vurdering med karakter i skriftlig sidemål - grunnskolen
Kandidater som er fritatt for vurdering i skriftlig sidemål skal kun meldes på i hovedmålskoden NOR0218 og ha én eksamensdag.
Påmelding til informasjonsteknologi 2, kinesisk, kantonesisk og serbisk
Matematikkoppgaver som er oversatt til nordsamisk - grunnskolen kan bestilles i PAS - eksamen. Gå til påmeldingsoversikten, finn det aktuelle faget og velg «Ekstra materiell».
Det er rektor som har ansvar for å foreslå fagpersoner som sensorer. Det er viktig at den som blir oppnevnt som sensor har tilfredsstillende kompetanse og er egnet til å utføre oppgaven.
Å være sensor er utviklende for lærerne selv og det bidrar til å utvikle vurderingskompetanse på tvers av skoler og fylkesgrenser.
Vi ønsker sensorer i alle aldre. En lærer behøver ikke å ha mange års erfaring for å være sensor, men hen bør undervise i faget. Noen lærere kan ha kompetanse i fag det ikke tilbys undervisning i ved skolen, som for eksempel ulike språk. I slike tilfeller kan rektor likevel foreslå disse lærerne. Rektor skal bare foreslå ansatte på egen skole.
Ikke alle lærere som ønsker å være sensorer får oppdrag hvert år. De fleste sensorer velges automatisk. Valgene er delvis tilfeldige, men systemet forsøker å sette sammen sensorgrupper som består av både nye og erfarne sensorer fra mange forskjellige skoler.
1. mars for våreksamen og 1. oktober for høsteksamen.
Når rektor foreslår en fagperson, er det ikke mulig å legge til en adresse. Sensoren registrerer adressen selv når hen blir oppnevnt. Statsforvalteren og fylkeskommunen oppnevner kun sensorer fra dem som er foreslått.
Kandidater med behov for særskilt tilrettelegging
Hvordan få tilrettelagt eksamen?
Det er kommunen eller fylkeskommunen som avgjør hva slags tilretteleggingstiltak som skal settes inn for både elever og privatister.
Eleven eller foreldrene må sende en søknad til kommune/fylkeskommune eller rektor. Dersom rektor har fått delegert ansvaret fra kommune/fylkeskommune er det rektor som vurderer om og hvordan forholdene skal bli lagt til rette.
Elever kan få tilrettelagt eksamen selv om de ikke har vedtak om spesialundervisning. Kommunen/fylkeskommunen eller rektor kan vurdere om det er behov for en uttalelse fra en sakkyndig instans.
Privatister søker til fylkeskommunen. Fylkeskommunen kan vurdere om det er behov for en uttalelse fra en sakkyndig instans. Se ytterligere informasjon om hvordan du søker på fylkeskommunens hjemmesider.
Eksamen for hørselshemmede i grunnskolen
Utdanningsdirektoratet trekker fag for elever med tegnspråk. Meld på kandidaten i NOR0064 Norsk tegnspråk. Etter påmeldingsfristen vil vi kontakte skoler med påmeldte kandidater med beskjed om trekkfaget. Da skal skolen slette påmeldinger i fag som ikke er trukket, og om nødvendig gjøre nye påmeldinger i faget som er trukket.
Fagene er:
NOR0064 Norsk tegnspråk
NOR0052 Norsk for elever med tegnspråk
ENG0032 Engelsk for elever med tegnspråk
MAT0015 Matematikk
Kandidaten blir kun trukket ut i en fagkode. Hvis kandidaten blir trukket ut i MAT0015 Matematikk, må skolen bestille matematikkeksamen tilpasset hørselshemmede. Eksamen kan bestilles i PAS - eksamen under valget «Tilleggsmateriell» i påmeldingsoversikten.
Eksamensoppgaver for blinde og sterkt svaksynte
For utvalgte fag kan dere bestille ulike versjoner av digital eksamen:
med alternative oppgaver tilpasset blinde og sterk svaksynte
med alternative oppgaver tilpasset kandidater med hørselshemninger
Gå til påmeldingsoversikten i PAS, og finn den aktuelle kandidaten og registrer at hen skal ha tilrettelagt oppgavesett. Frist for registrering er 1. mars for våreksamen og 1. oktober for høsteksamen.
I det nye gjennomføringssystemet er det mulig å benytte tilretteleggingsprogrammer/utstyr som elevene er kjent med fra opplæringen. Det er utarbeidet eksempeloppgaver i mange ulike fag der det er mulig å prøve ut utstyr og program, som for eksempel punktskrift på leselist, ulike tekst-til tale-program osv. Det er begrensninger i internettilgang under eksamensgjennomføringen som kan påvirke tilgangen til nettbaserte hjelpemidler.
To delt eksamen
Dere kan bestille ulike tilrettelagte versjoner:
punktskrift på papir
punktskrift på leselist
eksamensoppgaver med alternative oppgaver for konstruksjon/tegning i matematikk
Gå til påmeldingsoversikten, finn det aktuelle faget og velg «Ekstra materiell». Frist for bestilling er 1. mars for våreksamen og 1. oktober for høsteksamen.
Verktøy for enkeltkandidater
Kandidater kan bruke tilretteleggingsprogrammer og utstyr fra opplæringen, som for eksempel punktskrift på leselist, ulike tekst-til tale-program osv.
Eksamensoppgavene i matematikk på 10. trinn blir innlest som lydfiler. Skoler med påmeldte kandidater finner lydfilene i PAS – eksamen fra kl. 07.00 på eksamensdagen.
Skoler bør teste utstyr og programmer i forkant. Det er lurt å bruke tidligere eksamensoppgaver til å teste med.
Merk! Kandidater gjennomfører vanligvis eksamen på et lukket eksamensnett. For at verktøyet skal fungere, må eksamenslokalet åpne for verktøyet kandidaten skal bruke i eksamensnettet. Leverandøren av verktøyet kan kan gi veiledning om oppsett, og hvilke domener som må være tilgjengelige for at verktøyet skal fungere.
Her beskriver vi ulike krav for å gjennomføre skriftlig eksamen. Kandidaten skal gjennomføre eksamen på datamaskin eller nettbrett. For todelte eksamen kan kandidaten også svare på papir. Skolen skal skanne papirbesvarelsene.
Vi anbefaler at kandidatene bruker et operativsystem og en nettleser som er oppdatert siste år. Har kandidatene eldre versjoner av operativsystemer og nettlesere kan det hende at kandidatene ikke får tilgang til eksamenssystemet.
Nettlesere som kan brukes
Microsoft Edge (for Windows)
Safari (for Mac/iOS)
Chrome (kun for Windows/Mac/Chromebook/Android)
Firefox (kun for Windows/Mac/Android)
Fag med lytteoppgaver – ha med hodetelefoner
I noen fag er det lytteoppgaver. Hvilke fag det gjelder, står i eksamensplanen og på kandidat.udir.no. Kandidater som skal ta eksamen i disse fagene, må ha med seg hodetelefoner.
Noen kandidater opplever problemer med å spille av lydfiler i Safari. Kandidater i fag med lytteoppgaver, bør ha installert en annen nettleser.
Eksamen i språkfag som ikke bruker latinsk alfabet
Kandidater som skal ta todelt eksamen skal gjennomføre den i PGS. Oversikt over hvilke fag det gjelder står på kandidat.udir.no.
Internett-tilgang
Kandidatene må ha tilgang til internett hele eksamensdagen. Det betyr ikke at det skal være åpen tilgang til internett, men at kandidaten skal være pålogget kandidat.udir.no/ under hele eksamensgjennomføringen.
Det er viktig at eksamenslokalet har god nok båndbredde under hele eksamen. Sjekk gjerne nettkapasiteten på Nettfart.no.
Vi anbefaler at kandidatene bruker et operativsystem som er oppdatert siste år. Operativsystemer som støttes:
Windows
macOS
Operativsystemer som ikke støttes:
Android/iOS aller andre mobil OS enheter
iPad
Linux OS
Chromebook
Andre kjente begrensinger:
Alle som bruker Mac må ha på menylinjen (Menu Bar). Det er her man skrifter tastatur inne i Safe Exam Browser.
Informasjon til IT-ansvarlige
Disse tekniske kravene er felles for de to eksamensgjennomføringssystemene som er i bruk i 2025. Alle eksamener etter nye læreplaner (LK20/LK20S), med unntak av alle todelte eksamener, skal gjennomføres i eksamens- og prøvesystemet.
Eksamen etter gamle læreplaner (LK06) og modul 4 for FOVForberedende opplæring for voksne skal gjennomføres i PGS-eksamen.
Vi anbefaler at skoleeier sørger for at e-post fra no-reply@udir.no, mailer@udir.no og ikke-svar@udir.no kommer gjennom spamfilter. Da sikrer dere at e-post fra PAS - eksamen, og fra Udir sitt masseutsendingssystem, kommer frem til mottaker. E-post til skoler blir sendt til den adressen som er registrert for skolen i PAS.
Husk at det kan settes opp lokale regler ved mottak av e-post fra mailer@udir.no med automatisk videresending av kopi til egendefinerte mottakere.
Kandidatene kan enten bruke Feide eller brukernavn og passord de får utdelt. Kandidatene kan logge seg inn før eksamen starter. De vil da komme til en venteside frem til eksamen starter kl. 09.00.
Kandidater som kommer senere enn klokka 10:00 får ikke gjennomføre eksamen.
Eksamensvakt eller skoleadministrator registrerer oppmøte for kandidatene i kandidatmonitor. Det er to forskjellige monitorer for de to gjennomføringssystemene. Du finner lenke til begge monitorene i PAS – eksamen, og en introduksjon til den nye monitoren.
Skoleadministrator følger med på kandidatene i kandidatmonitoren og passer på at kandidater som forlater lokalet uten å levere, blir blokkert fra å svare hjemmefra.
Skoleadministrator kan logge seg på med ID-porten eller Feide. Ta kontakt med brukerstøtte for ID-porten eller Feide hvis du får problemer med påloggingen.
Rutiner for å ta imot og oppbevare forberedelsesdeler og eksamensoppgaver på papir
Rektor eller eksamensansvarlig signerer og tar imot pakken.
Den forseglede konvolutten må oppbevares uåpnet i en låst safe.
Om skolen skal legge til rette for elever med særskilte behov, kan forseglingen brytes av eksamensansvarlig kl. 07.00 samme dagen som forberedelsen eller eksamen starter.
Skolene som får tilsendt oppgaver får noen ekstra oppgavesett på bakgrunn av antall påmeldte kandidater. Oppgavene er konfidensielle fram til eksamensdagen.
Gjennomføring, identifisering av kandidater og overvåking av eksamen
Eksamenstid
Kandidatene får fem klokketimer til å svare på oppgavene.
Unntak:
I signalmontørfaget (SIG3002) – seks klokketimer.
I matematikk yrkesfag vg1 (fra MAT1111 til MAT1149) – fire klokketimer.
Fremmedspråk – fire klokketimer.
Eksamen i modul 4, forberedende opplæring for voksne (FOV) – fire klokketimer.
Identifisering
Skolen kan bekrefte identiteten til kandidaten på eksamensdagen på to måter:
Registrere oppmøte i kandidatmonitoren etter at kandidaten har logget inn.
Skrive dagspassordet på kandidaten sin pc etter at kandidaten har logget inn.
Skolen må ha rutiner for å sikre at det er rette vedkommende som møter til og gjennomfører eksamen.
Overvåking av eksamen
Skoleeier må sikre at elevene ikke kommuniserer under eksamen og at automatisk tekstgenerator som f.eks. ChatGPT eller oversettelsesprogram, ikke blir brukt.
Hjelpemidler til eksamen
Nytt
Hjelpemidler på eksamensdagen
Hvilke hjelpemidler det er lov å bruke under eksamen avhenger av faget. Eksamen kan deles i tre kategorier:
1. Eksamen med begrenset tilgang til internett
I de fleste fag er det tillatt å bruke alle hjelpemidler som ikke krever tilgang til internett. Skoleeier har også gjort tilgjengelig noen få utvalgte nettbaserte hjelpemidler. Det er bestemt på forhånd hvilke nettbaserte hjelpemidler det er lov å bruke. For videregående har Novari IKS utarbeidet en felles oversikt over hvilke nettbaserte hjelpemidler som er tilgjengelig under eksamen.
Utover dette gjelder de følgende begrensningene:
Du har ikke lov til å kommunisere med andre under eksamen, inkludert mobiltelefon, samskriving, chat eller lignende.
Å publisere tekst på internett regnes som kommunikasjon.
Du har ikke lov til å bruke kunstig intelligens til å genere innhold i svaret ditt.
Dersom du skal ha eksamen i et språkfag gjelder også følgende unntak:
Du har ikke lov til å bruke oversettelsesprogrammer eller oversettelsesfunksjonalitet i Word, Pages eller andre verktøy for å besvare eksamen.
2. Todelt eksamen med begrenset tilgang til internett
Enkelte fag i grunnskolen og videregående har todelt eksamen. Da har eleven tilgang til ulike typer hjelpemidler på del 1 og 2. For grunnskolen gjelder dette eksamen i matematikk.
For videregående gjelder det
matematikk
fysikk
kjemi
biologi
samfunnsøkonomi
Under del 1 er skrivesaker, passer, linjal og vinkelmåler tillatt.
Under del 2 kan du bruke alle hjelpemidler som ikke krever tilgang til internett. Skoleeier har også gjort tilgjengelig noen få utvalgte nettbaserte hjelpemidler. Det er bestemt på forhånd hvilke nettbaserte hjelpemidler det er lov å bruke. For videregående har Novari IKS utarbeidet en felles oversikt over hvilke nettbaserte hjelpemidler som er tilgjengelig under eksamen.
Utover dette gjelder de følgende begrensningene:
Du har ikke lov til å kommunisere med andre under eksamen, inkludert mobiltelefon, samskriving, chat eller lignende.
Å publisere tekst på internett regnes som kommunikasjon.
Du har ikke lov til å bruke kunstig intelligens til å genere innhold i svaret ditt.
Endret 19.03.20253. Eksamen med sikker nettleser
Enkelte fag gjennomfører eksamen med sikker nettleser. Eksamen foregår da i Safe Exam Browser, en nettleser som stenger tilgang til ressurser på maskinen din og kun åpner for digitale hjelpemidler som skal være tilgjengelig under eksamen. Det er også mulig å bruke ordbøker på papir.
Nedenfor finner du oversikt over hvilke fag som gjennomføres med sikker nettleser fra våren 2025:
Vi har laget brukerstøtte og praktisk informasjon til kandidater, eksamensansvarlige og eksamensvakter om blant annet nedlasting av tastaturspråk, hvordan kandidatene kan slå på stavekontroll, fjerning av forfatternavn og tekniske problemer under eksamen.
Informasjon ved gjennomføring av eksamen
Her finner du praktisk informasjon til eksamensansvarlige og eksamensvakter.
Problemer som kan oppstå for kandidaten
Problem under eksamen
Løsning
Kandidaten blir "kastet ut" av systemet og eksamenstiden går ut.
Kandidaten kan få utvidet tid i samsvar med tiden hendelsen tok.
Kandidater opplever at medieinnhold (eksempelvis lydfiler eller bilder) mangler fra eksamensoppgavene.
Ta kontakt med IT-ansvarlig i lokalet. Dette kan bety at brannmur på internett må sjekkes.
Kandidaten vet ikke hvordan eksamen leveres.
Kandidaten må gå til oversiktssiden og klikke på “Avslutt og lever”.
For eksamen med filopplastning: Kandidaten trykker "Avslutt og lever" uten å ha lastet opp filen sitt.
Via monitor kan det åpnes opp for ny levering.
Hvis kandidaten får opp feilmelding "The test cannot be continued"
Be kandidaten prøve en annen nettleser eller bruke inkognito-modus
Kandidaten får opp en blank side når de prøver å logge inn
Det kan skyldes utdatert nettleser eller operativsystem – prøv en annen nettleser og/eller en annen datamaskin
Kandidaten har møtt opp med utstyr som oppfyller kravene med Safe Exam Browser, men får likevel problemer under eksamen som ikke lar seg løse.
Hvis kandidaten eller privatisten bruker kilder, skal kildene oppgis slik at sensor kan finne frem til dem. Det er omtalt både i eksamensveiledningene og i informasjonsdelen til eksamensoppgaven.
Det er det viktig at kandidatene lærer å vise til kildene på en ryddig måte, og at de viser at de kan bruke kildene i teksten sin. Resultatet ved uselvstendig kildebruk kan føre til at kandidaten får en lavere eksamenskarakter.
Juks og konsekvenser av juks
Hva er juks?
Kommunisere med andre
Samskriving, chat, publisering av tekst eller kommentarer på en nettside, og andre måter å utveksle informasjon med andre på er ikke tillatt.
Du har ikke lov til å bruke kunstig intelligens til å generere innhold i svaret ditt.
Bruk av oversettelsesprogrammer er juks
Til eksamen i norsk og andre språkfag skal sensor vurdere elevens egen språkkompetanse. Det er derfor forbudt å bruke oversettelsesprogrammer til eksamen, også programmer som kan benyttes uten tilgang til internett. I Fremmedspråk skal du kun skrive svarene direkte inn i tekstboksen. Det er ikke tillat å kladde i et annet program for så å klippe og lime inn i tekstboksen. Det er juks å bruke andre metoder.
Det er viktig at elever som skal ta eksamen kjenner retningslinjene for bruk av hjelpemidler, og at de vet hva som er konsekvensen av juks og forsøk på juks.
Hva er konsekvensene av å jukse på eksamen?
Konsekvensene av juks eller forsøk på juks er at elevene
får eksamen i faget annullert av rektor, eller fylkeskommunen hvis du er privatist
mister standpunktkarakteren i faget
tidligst kan ta eksamen ett år etter (gjelder videregående)
Kandidater som skal gjennomføre eksamen i nytt eksamens- og prøvesystem skal levere eksamenssvar digitalt. Det er ikke mulig å levere eksamenssvar på papir.
Besvarelser skal være anonyme – også filer
Kandidatene skal besvare oppgaver enten direkte i det digitale eksamenssystemet, eller i en fil som de laster opp.
Skolen må sjekke at det ikke er mulig å finne navnet til kandidaten i svaret.
Hvis kandidaten ikke laster opp svaret i PGS selv
Det er tre alternative måter skoleadministrator kan levere svaret på:
levere svaret for kandidaten i kandidatmonitoren (frem til kl. 23.59 eksamensdagen)
bruke gruppeopplastingsfunksjonen i PGS for å levere mange svar på en gang (frem til kl. 23.59 eksamensdagen)
ved uforutsette hendelser: skriv ut svaret og send til sensor med posten (ekspress over natten)
Eksamen med todelte svar
Kandidaten skal besvare del 1 på papir uten tilgang til datamaskin. På del 2 kan kandidaten velge å levere digitalt, på papir, eller en kombinasjon av håndskrift og digitalt og papir.
Det er viktig at sensorene får tilgang til både del 1 og 2 samtidig. Hvis kandidaten har levert hele eller deler av besvarelsen på papir må skolen scanne den og levere i PGS sammen med eventuelle digitale filer kandidaten har levert.
Skolen kan laste opp før eller etter at kandidaten har lastet opp
Skolen kan velge å laste opp del 1 og del 2 sammen som en fil
Skolen kan bruke gruppeopplasting både før og etter kandidaten har levert
Forberedelse til skanning av eksamenssvar
Vi ønsker at så mange papirsvar som mulig blir skannet og levert digitalt. Dette øker tryggheten og gir sensorene bedre tid. Her er noen tips:
Sjekk at svaret er tydelig og kan leses God kontrast øker sjansen for en rettferdig sensur og sparer sensorene for mye frustrasjon og merarbeid.
Skann til PDF PDF-filer har god kvalitet, programvarestøtte og filene tar kortere tid å laste opp.
Legg arkene i riktig rekkefølge før skanning Arkene i besvarelsen må ligge i riktig rekkefølge og vende riktig vei. Her kan eksamensvaktene hjelpe ved innleveringen.
Skann med farger I noen fag kan bruk av farger være nødvendig for å levere et fullgodt svar.
Skann begge sider av arket I noen fag er oppgavene lagt opp til at en skal svare på begge sider av arket. Det er viktig at begge sidene blir skannet. Vi anbefaler A4-ark.
Eksamen på papir
Eksamenssvar på papir skal enten være utskrifter fra PC eller svarark ført med blå eller svart penn.
Arkene må merkes med kandidatnummeret. Kandidatnummeret finnes i PAS.
Dersom oppgavesvarene skal sendes med posten, må de ha skolen sitt stempel, og sendes med ekspress over natten.
Eksamenssvar må ikke sendes som vanlig post. Send svarene til førstesensor, adressen finner du i PAS-eksamen.
Vi anbefaler at dere skanner og leverer papirbaserte svar i PGS. De skannede svarene skal ikke ha skolen sitt stempel.
Sensur
Ved sentralt gitt skriftlig eksamen har Statsforvalteren ansvar for å oppnevne sensorer og ansvar for fellessensur, inkludert hvilke av datoene som skal benyttes.
Klagen må være hos den aktuelle statsforvalteren senest 1. juli 2025, for at resultatet skal kunne registreres før opptak til videregående opplæring.
Klagebehandlingen blir gjennomført i uke 27 (30. - 4. juli 2025) for alle fag. Hvis klagen blir sendt etter fristen, må skolen eller privatistkontoret gi skriftlig begrunnelse til den statsforvalteren som har ansvar for klagen i faget.
Oversikt over hvem som har ansvar for klagebehandling finner du i PAS-eksamen under menypunktet "Klageansvar".
For svar på papir gjør du følgende:
Når skolene sender inn svar på papir, skal originalsvaret sendes sammen med en følgeseddel som blir skrevet ut fra PAS-eksamen under "Kandidatstatus, karakter og klage". Vi oppfordrer skolen til å ha en kopi av svaret.
Dokumentene må sendes som registrert post med sporing («Ekspress over natta») til mottakeren. Merk konvolutten med: Klagebehandling.
Målform
Skolene må sikre at kandidaten er ført opp med rett målform (hovedmålet) i PAS-eksamen før klagene blir sendt inn.
Resultatet av klagebehandlingen
Skolen finner endelig karakter i PAS-eksamen. Skolen må sørge for at klageren får melding om resultatet av klagebehandlingen. Dersom den opprinnelige karakteren blir endret, skal inntakskontoret hente resultatet av klagebehandlingen i PAS- eksamen.
Papirsvar skal sendes tilbake til skolene etter at klagebehandlingen er avsluttet. Spørsmål om klagebehandling skal rettes tjenestevei via skoleeier til statsforvalteren.
Klagebehandling videregående
Ordinære klager
Når skolen får en klage på skriftlig eksamen, skal skolen registrere klagen i PAS-eksamen.
Alle ordinære klager må være hos den av statsforvalterne som er ansvarlig for klagebehandlingen innen utgangen av:
1. juli 2025, våreksamen
Oversikt over hvem som har ansvar for klagebehandlingen finner du i PAS-eksamen under menypunktet "klageansvar".
Det er viktig at fristen blir holdt, slik at rettighetene til kandidatene blir sikret.
Alle klager må være ferdigbehandlet innen:
11. mars 2025, høsteksamen
10. september 2025, våreksamen
Dersom klagen blir sendt etter fristen, må skolen eller privatistkontoret begrunne årsaken skriftlig til den av statsforvalterne som har ansvar for klagen i faget.
Hurtigklager (våreksamen)
Kandidater som ønsker rask behandling av klager i de fagene der det er mulig, må regne med å få en forkortet klagefrist. Vi ber skolene spesielt informere kandidatene om dette.
For at klagene i disse fagene skal kunne behandles sammen med hurtigklagebehandlingen, må de være hos statsforvalteren som er ansvarlig for klagebehandlingen 25. juni 2025 senest kl. 12.
Hurtigklagebehandlingen skal gjennomføres i uke 26 for alle fag.
Klager i følgende fag fra studieforberedende utdanningsprogram og fellesfag våren 2025 kan behandles som hurtigklage: norsk, matematikk, fysikk, kjemi, biologi, teknologi og forskningslære, kommunikasjon og kultur, medie- og informasjonskunnskap, treningslære 2, engelsk, tysk, fransk, spansk, rettslære, samfunnsøkonomi, markedsføring og ledelse, entreprenørskap og bedriftsutvikling, sosialkunnskap, politikk og menneskerettigheter, informasjonsteknologi, økonomistyring, økonomi og ledelse, historie og filosofi, reiseliv og språk, psykologi, mediesamfunnet 3.
Hurtigklage forutsetter at statsforvalteren har kvalifiserte sensorer til klagebehandlingen i faget. Hvilke fag som har tilbud om hurtigklage kan endre seg fra år til år.
For svar skrevet på papir
Når skolene sender inn papirsvar, skal originalsvaret sendes sammen med en følgeseddel som blir skrevet ut fra eksamenstjenesten under "Kandidatstatus, karakter og klage". Vi oppfordrer skolen til å ha en kopi av svaret.
Dokumentene må sendes som registrert post med sporing («Ekspress over natten») til mottakeren. Merk konvolutten med: "Klagebehandling".
Målform
Skolene må sikre at kandidaten er ført opp med rett målform (hovedmålet) i PAS-eksamen før klagene blir sendt inn.
Resultatet av klagebehandlingen
Papirsvar skal sendes tilbake til skolene etter at klagebehandlingen er avsluttet. Skolen finner endelig karakter i PAS-eksamen.
Skolen må sørge for at klageren får melding om resultatet av klagebehandlingen.