Rapport om hjelpemidler til eksamen i matematikk 2022

Eksamens formål og rolle

Læreplanen inneholder mange formuleringer som kan være vanskelige å tolke. Som følge av usikkerhet om hva som er intensjonen med det som skrives erfarer vi at mange lærere bruker kilder utenfor læreplanen for å tolke læreplanen, jf. kapittel 2.3. Lærebokforfattere legger ned et stort tolkningsarbeid, som fører til at lærebøker er en viktig støtte i læreplantolkningen for mange. I tillegg setter eksamensoppgaver en standard som mange følger (Hundeland, 2011).

At nasjonale tester har stor betydning for undervisningen, er godt dokumentert internasjonalt. Denne effekten omtales ofte som «washback»-effekten. Den mest negative siden ved denne effekten er at det som over tid ikke måles, blir nedprioritert i klasserommet (Shepard & Dougherty, 2000; Aysel, 2012; Sama et al., 2021). «Washback»-effekten kan også fungere som et effektivt styringsverktøy En positiv side ved dette er at den da kan brukes til å støtte opp under læreplanen.

I Norge har vi sett tydelige eksempler på «washback»-effekten gjennom at enkelte eksamensoppgaver har ført til tillegg i lærebøker og i undervisningen. Et eksempel er at da sirkellikningen ble brukt i eksamen i R1, høsten 2013, førte det til at Cappelen Damm laget et ekstra kapittel 5.9 til læreverket sitt. Fra da av var sirkellikningen en del av det matematiske innholdet i R1 og et tillegg i tolkningen av LK06.

Vi mener at på grunn av «washback»-effekten vil diskusjoner om eksamen fort ende opp i sirkelargumentasjoner der læreplantolkningen legger føringer på utformingen av eksamen, samtidig som eksamen har betydning for læreplantolkningen. For å gjøre det klart hva man snakker om må man skille mellom eksamens formål (kapittel 2.2.1) og eksamens rolle. Formålet beskriver hva eksamen skal være og rollene er konsekvensene eksamen gir. I kunnskapsgrunnlaget for evaluering av eksamensordningen 6 beskrives blant flere, eksamens rolle i å styre opplæringen og å støtte læring og undervisning.

Vi erfarer at det er viktig for læreren å forberede elevene til eksamen, og at elevene også forventer dette. Dette er også en medvirkende årsak til at eksamen har betydning i opplæringen og at eksamen har en rolle i å styre opplæringen. Arbeidsgruppa mener det er viktig å ta hensyn til denne rollen til eksamen når Udir utformer eksamen og eksamensveiledning og holder sensorskolering.


6 Kunnskapsgrunnlaget for evaluering av eksamensordningen