Rapport om hjelpemidler til eksamen i matematikk 2022
Vurderinger
Læreplaner med store endringer
August 2021 trådte LK20 i kraft. De nye læreplanene skal legge bedre til rette for dybdelæring. Kunnskapsdepartementet definerer dybdelæring slik:
Vi definerer dybdelæring som det å gradvis utvikle kunnskap og varig forståelse av begreper, metoder og sammenhenger i fag og mellom fagområder. Det innebærer at vi reflekterer over egen læring og bruker det vi har lært på ulike måter i kjente og ukjente situasjoner, alene eller sammen med andre.
Vi i arbeidsgruppa forstår dybdelæring i matematikk som å etablere en dyp forståelse for matematikkens metoder og sammenhenger, og elevene skal utvikle kompetanse for en verden i endring. Vi forstår det også som at opplæringen gjennom dybdelæring skal ivareta skolens verdigrunnlag og at elevene skal få utvikle gode holdninger og dømmekraft, samt evnen til refleksjon og kritisk tenking.
I LK20 er kompetansebegrepet utvidet. Det nye kompetansebegrepet er definert slik i overordnet del:
Kompetanse er å kunne tilegne seg og anvende kunnskaper og ferdigheter til å mestre utfordringer og løse oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner. Kompetanse innebærer forståelse og evne til refleksjon og kritisk tenkning.
Endring i kompetansebegrepet innebærer at elevene ikke lenger kun skal bruke kunnskaper og ferdigheter, men også skal tilegne seg kunnskap, forstå og reflektere, samt ha evne til kritisk tenkning. I tillegg skal kunnskaper og ferdigheter anvendes for å løse oppgaver i både kjente og ukjente sammenhenger:
Dette innebærer at det stilles nye og utvidede krav til elevenes kompetanse, og etter vår mening må et nytt og skjerpet kompetansebegrep føre til nye arbeidsmåter i opplæringen i matematikk. Et eksempel er at kompetansebegrepet understreker at elevene skal løse oppgaver ikke bare i kjente, men også ukjente sammenhenger. Ukjente sammenhenger henviser både til situasjoner elevene ikke har sett tidligere, og til problemstillinger elevene ikke kjenner igjen som umiddelbart løsbare. Dermed må elevene spille på egne kunnskaper, ferdigheter og kompetanse slik at de allikevel kan løse problemet og mestre utfordringer i også de ukjente situasjonene og sammenhengene. Vi mener at det er viktig at elevene møter dette gjennomgående i opplæringen, og ikke bare i vurderingssituasjoner. Kompetansebegrepet innebærer også at elevene skal forstå og reflektere rundt matematiske utfordringer og vurdere disse med et kritisk blikk. Dette er en krevende oppgave som stiller høye krav til både elevene og lærerne.
I LK20 er kjerneelementer i fagene blitt introdusert. Kjerneelementene rammer inn det mest betydningsfulle innholdet som eleven skal lære for å kunne mestre og anvende faget. Kjerneelementene beskriver det viktigste faglige innholdet elevene skal arbeid med i opplæringen.
I matematikk er kjerneelementene
- utforskning og problemløsing
- modellering og anvendelser
- resonnering og argumentasjon
- representasjon og kommunikasjon
- abstraksjon og generalisering
- matematiske kunnskapsområder
Vi ser at arbeid med de fem første kjerneelementene kan brukes for å utvikle elevenes forståelse, evne til refleksjon samt kritisk tenking, og blir en sentral del av elevenes kompetanse i matematikk.