Hopp til hovedinnhold
Høyringar
Kalender
Presse
Om Udir
In English
Søk
Søk
Meny
Utdanningsløpet
Velg nivå
Barnehage
Grunnskole
Videregående
Spesielt for
Private barnehager
Private skoler
Voksenopplæring
Annen opplæring
SFO
Kulturskolen
Folkehøgskoler
Lukk
Læring og trivsel
Barnehage
Rammeplan og støttemateriell
Barnehagemiljø
Omsorg
Lek
Læring
Skole og fagopplæring
Læreplanverket
Tilpasset opplæring
Vurderingspraksis
Skolemiljø
Opplæring i bedrift
Temasider
Barn og unge fra Ukraina
Minoritetsspråklige og flyktninger
Spesialpedagogikk
PP-tjenesten (PPT)
Samisk
Nasjonale minoriteter
Lukk
Eksamen og prøver
Eksamen
Eksamen - oversikt
Finn eksamensoppgaver
Administrere eksamen
Forberede og ta eksamen
Muntlig eksamen
Privatisteksamen
Prøver
Prøver - oversikt
Nasjonale prøver
Kartleggingsprøver
Dokumentasjon
Vitnemål og kompetansebevis
Realkompetansevurdering
Lukk
Kvalitet og kompetanse
Kvalitet
Arbeid med kvalitet og kompetanse
Sikkerhet og beredskap
Ståstedsanalyser
Læremidler
Samarbeid med andre
Kompetansetilbud
Videreutdanning
Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
Kompetansepakker
Alle kompetanseutviklingstilbud
Digitalisering
Kunstig intelligens i skolen
Mobiler og smartklokker i skolen
Digitalisering i barnehage og skole
Lukk
Tall og forskning
Tall og forskning
Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
Statistikk
Finn forskning og statistikk
Systemer for datainnsamling
Internasjonale studier
Barnehagefakta
Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
Publikasjoner
Vetuva
Spørsmål til Skole-Norge
Spørsmål til Barnehage-Norge
Utdanningsspeilet
Brukerundersøkelser
Alle brukerundersøkelser
Elevundersøkelsen
Lærlingundersøkelsen
Foreldreundersøkelsen i skole
Foreldreundersøkelsen i barnehage
Lærerundersøkelsen
Lukk
Regelverk, tilsyn og tilskudd
Regelverkstema
Barnehage – oversikt regelverk
Opplæring – oversikt regelverk
Spesielt for private skoler
Maler
Personvern (GDPR)
Tilsyn
Tilsyn - oversikt
Melde bekymring
Tilskudd
Tilskudd – oversikt
Tilskuddssatser
Lukk
Du er her:
Forside
Eksamen og prøver
Eksamen
Vurderinger og anbefalinger om fremtidens eksamen
Vurderinger og anbefalinger om fremtidens eksamen
Rapport
Sist endret: 16.06.2020
Last ned
Skriv ut
Innhold
1 Bakgrunn
1.1 Eksamensgruppens mandat og sammensetning
1.2 Struktur og innhold i sluttrapporten
2 Innledning
2.1 En utdanning i endring
2.2 Det samiske perspektivet
2.3 Innstillinger fra andre utvalg med relevans for eksamensgruppen
Del 1 Vurderinger og anbefalinger
3 Eksamens formål og roller i sluttvurderingen
3.1 Formål med eksamen
3.2 Forholdet mellom standpunkt og eksamen
3.3 Eksamensgruppens anbefalinger om eksamen som en del av sluttvurderingen
4 Fagfornyelsens betydning for eksamensordningen
4.1 Prøving av kompetanse
4.2 Tverrfaglige temaer i fagfornyelsen
4.3 Eksamensgruppas anbefalinger om prøving av kompetanse
5 Eksamensordninger i fagfornyelsen
5.1 Eksamensformer
5.2 Forberedelse
5.3 Eksamensgruppas anbefalinger om eksamensordningene
6 Teknologisk utvikling og eksamensordningene
6.1 Nye eksamensformater
6.2 Nytt innhold
6.3 Digitale hjelpemidler
6.4 Eksamensgruppas anbefalinger om teknologiens betydning for sluttvurderingen
7 Kvalitetssikring av eksamen og sensur
7.1 Helhetlig rammeverk for kvalitetssikring av eksamen
7.2 Tydeliggjøring av det overordnede ansvaret for eksamens kvalitet
7.3 Eksamens validitet
7.4 Sensur og tolkningsfellesskap
7.4.1 Sikre kvalitet i sensuren
7.4.2 Digital sensur
7.5 Eksamensgruppas anbefalinger om kvalitetssikring
8 Eksamens organisering
8.1 Trekkordningen
8.1.1 Trekkordningenes formål
8.1.2 Offentliggjøring av trekket
8.1.3 Involvere elevene aktivt i valg av eksamensfag
8.1.4 Mulige tilnærminger på trekkordning og økt elevvalg
8.2 Privatistordningen
8.3 Eksamensgruppas anbefalinger om eksamens organisering
9 Poengberegning og bestått vitnemål
9.1 Utfordringer med dagens poengberegning
9.2 Eksamensgruppas anbefalinger om poengberegning
10 Lærerutdanningen
10.1 Utfordringer
10.2 Eksamensgruppas anbefalinger om lærerutdanningene
Del 2 Veivalg for framtidas sluttvurdering
11 Ulike modeller for sluttvurderingssystem
11.1 Eksamen som sluttvurdering – standpunkt droppes
11.2 Standpunkt som sluttvurdering – eksamen droppes
11.3 Andre vurderingsuttrykk - karakterer droppes
11.4 Drøfting
12 Skal vi vurdere mer enn faglig kompetanse i framtiden?
13 Hvordan kan elevene vise hva de kan i framtidas eksamen?
13.1 Tverrfaglig eksamen
13.2 Langtidsoppgave som en del av sluttvurderingen
13.3 Mappe til eksamen
13.4 Teknologi gir muligheter for å variere måter å vise kompetanse på
13.5 Større sammenheng mellom opplæringsperiode og type sluttvurdering?
14 Hvordan skal vi sikre kvalitet i sluttvurderingen?
14.1 Kvalitetssikring av standpunkt
14.2 Kvalitetssikring av eksamen
15 Hvordan kan vitnemålet bedre gjenspeile elevens kompetanse?
15.1 Karaktersnitt og poengberegning: Vekting av standpunkt, eksamen og fagnivå
15.2 Kompensasjonsmodeller ved ikke bestått standpunkt eller eksamen
16 Forskning om eksamen
16.1 Manglende forskning på eksamen
16.2 Prioritering av forskning på eksamensfeltet
17 Oppsummering - Hva kan eksamens rolle være i framtida?
18 Vedlegg: samlet oversikt over eksamensgruppas anbefalinger i del 1
Neste
Til toppen
Fant du det du lette etter?
JA
NEI
Takk for din tilbakemelding. Kom gjerne med et utdypende svar nedenfor.
Tilbakemelding*
(Må fylles ut for å få sendt.)
0 / 250 tegn
AVBRYT
Send