Vurderinger og anbefalinger om fremtidens eksamen
Del 2 Veivalg for framtidas sluttvurdering
Innledning
I denne delen drøfter eksamensgruppa retningen for et langsiktig arbeid med å fornye sluttvurderingen i grunnopplæringen. Gruppas ambisjon her er å peke på viktige problemstillinger og utviklingsmuligheter i det videre arbeidet. Et viktig premiss for drøftingene er å ivareta en helhetlig tilnærming til sluttvurdering og kvalitetssikring. Vi ser derfor først på «det store bildet», hvilke ulike prinsipper finnes til å organisere sluttvurderingssystemet, blant annet ved å se til andre land. Eksamensgruppa mener også at styrkingen av elevmedvirkningsperspektivet i den overordnede delen er en viktig verdi som også bør gjenspeiles i sluttvurderingsordningene, og være et gjennomgående fokus i det langsiktige arbeidet med eksamen.
Siden problemstillingene i denne delen av rapporten er av prinsipiell karakter, drøfter vi mulige løsninger med sine fordeler og ulemper, men konkluderer ikke. Gruppa har satt 2030 som et tentativt årstall for det langsiktige perspektivet, noe som innebærer å se utover de rammene som ligger i fagfornyelsen i dag og dermed åpne mulighetsrommet.