Mestringsbeskrivelser for nasjonale prøver i lesing
Artikkel
Sist endret: 09.09.2022
Mestringsnivåer 5. trinn
Mestringsnivå 1: til og med 42
Finne | Lokalisere tydelig uttrykte elementer i en tekst med lite konkurrerende informasjon. |
Tolke | Trekke enkle slutninger eller oppfatte hovedtemaet i en tekst når innholdet er tydelig uttrykt i teksten. |
Reflektere | Bruke personlige meninger til å kommentere form eller innhold i en tekst. |
Mestringsnivå 2: 43 til 55
Finne | Lokalisere tydelig uttrykte elementer i en tekst med klart konkurrerende informasjon. |
Tolke | Oppfatte hovedtemaet og forstå sammenhenger som ikke er tydelig uttrykt i teksten. |
Reflektere | Identifisere formelle trekk ved tekster og ta stilling til eller vurdere tekstens innhold. |
Mestringsnivå 3: 56 og høyere
Finne | Skille sterkt konkurrerende informasjon fra informasjon som er relevant for oppgaven. |
Tolke | Forstå motsetningsfylt innhold og komplekse sammenhenger i teksten. |
Reflektere | Bruke kunnskap om språk og tekst til å identifisere og forholde seg til mer komplekse trekk ved tekstens form og innhold. |
Mestringsnivåer 8. og 9. trinn
Mestringsnivå 1: til og med 37
Finne | Lokalisere tydelig uttrykte informasjons¬elementer i tekster med lite konkur¬rerende informasjon. |
Tolke | Trekke enkle slutninger eller oppfatte hovedtemaet i tekster når innholdet er tydelig uttrykt i tekstene. |
Reflektere | Bruke personlig erfaring til å vurdere form eller innhold i tekster. |
Mestringsnivå 2: 38 til 44
Finne | Lokalisere tydelig uttrykte elementer i tekster med noe konkurrerende informasjon. |
Tolke | Trekke slutninger eller oppfatte hovedtemaet i en tekst på bakgrunn av informasjon som ikke er tydelig uttrykt. |
Reflektere | Bruke personlige erfaringer eller holdninger til å vurdere form eller innhold i tekster. |
Mestringsnivå 3: 45 til 54
Finne | Lokalisere flere informasjonselementer fra ulike steder i tekster som inneholder klart konkurrerende informasjon. |
Tolke | Definere et ikke tydelig uttrykt tema i en eller flere tekster eller forstå sammenhenger mellom ulike deler av en eller flere tekster. |
Reflektere | Bruke personlig og/eller formell kunnskap til å vurdere form eller innhold i tekster. |
Mestringsnivå 4: 55 til 62
Finne | Lokalisere og kombinere informasjon fra ulike steder i en eller flere tekster og vurdere hvilken informasjon som er relevant. |
Tolke | Forstå hvordan ikke tydelig informasjonselementer i en eller flere tekster henger sammen, og/eller hvordan disse henger sammen med tekstene som helhet. Forstå meningsinnhold som står i motsetning til det forventede. |
Reflektere | Vurdere form og/eller innhold i en eller flere tekster kritisk ved å sammenlikne, kontrastere eller kategorisere informasjon fra tekstene. |
Mestringsnivå 5: 63 og høyere
Finne | Lokalisere og kombinere informasjon – ofte implisitt eller godt skjult – fra ulike steder i én eller flere tekster. Skille relevant informasjon fra sterkt konkurrerende informasjon. |
Tolke | Forstå tvetydigheter, meningsinnhold som står i motsetning til det forventede, eller meningsinnhold som er implisitt eller negativt uttrykt i en eller flere tekster. |
Reflektere | Vurdere form og/eller innhold i én eller flere tekster kritisk og analytisk ved å utforme hypoteser på bakgrunn av egen kunnskap, sammenligne, kontrastere eller kategorisere informasjon i tekstene. |