Rammeverk for nasjonale prøver i lesing på samisk
4 Gjennomføring og resultater
4.1 Tidsbruk og gjennomføring
Gjennomføringstiden for nasjonale prøver i lesing samisk er 90 minutter. Besvarelser kan leveres før gjennomføringstidens slutt, men alle elever skal sitte ut prøvetiden. Prøvene krever ikke spesielle forberedelser.
Prøvene skal utfordre og motivere kjønnene likt i den grad det lar seg gjøre, både på tekst- og oppgavenivå. Det innebærer at oppgavene så langt mulig ikke skal inneholde et bias mot et av kjønnene, gitt at elevene har samme ferdighet.
4.2 Samme prøve for 8. og 9. trinn
Elevene på 8. og 9. trinn gjennomfører den samme nasjonale prøven i lesing samisk. Skoler kan dermed sammenlikne resultater for 8. trinn med resultatene for 9. trinn samme år. Det er viktig å merke seg at prøvene er laget etter kompetansemål på 7. trinn, og at de dermed er lettere for 9. trinn enn 8. trinn.
4.3 Oppfølgning av resultater
Årlig er det i underkant av 100 elever som gjennomfører de tre nasjonale prøver i lesing samisk. Det store flertallet av elevene gjennomfører prøven på nordsamisk. Fordi elevtallet som gjennomfører prøvene er så lavt, skiller de samiske leseprøvene seg fra de norske leseprøvene ved at vi ikke publiserer resultater på aggregert nivå på samme måte som på de andre nasjonale prøvene. Prøvene måler heller ikke utvikling over tid, og vi deler ikke resultatene inn i mestringsnivåer.
4.3.1 Resultatrapport
Men bakgrunn i de samiske leseprøvenes egenart, har Utdanningsdirektoratet utviklet en egen resultatrapport i PAS–prøver. Målet er at skolene skal få rask tilgang til informasjon om resultatene slik at de kan følge opp elevene så fort som mulig etter gjennomføringen.
Resultatene fra nasjonale prøver i lesing på samisk blir publisert som antall poeng for den enkelte elev. Dette er en annen skala enn for resten av de nasjonale prøvene. Årsaken til dette er det lave antallet elever som gjennomfører nasjonale prøver i lesing samisk. Dette antallet er for lavt til at vi kan kjøre analyser der elever og oppgaver settes på samme skala.
Det er også mulig å se hvilke oppgaver den enkelte elev har fått til og ikke, og det er mulig å se hva eleven faktisk har svart på oppgavene. Resultatene blir også publisert som løsningsprosent per oppgave på gruppenivå sammenlignet med alle som har gjennomført nasjonale prøver i lesing på samisk.
4.3.2 Veiledningsmateriell
Resultatene fra nasjonale prøver skal følges opp i grunnopplæringen. Det stiller høye krav til informasjon, kommunikasjon og generell tilgjengelighet i alle ledd i arbeidet med prøvene.
Prøveutviklerne skal utvikle veiledningsmateriell som følger prøvene og tilhørende resultatrapporter i PAS–prøver. Dette skal bidra til at lærer og skoleleder klarer å hjelpe elevene videre i sin læring. I veiledningsmateriellet skal prøveutvikler beskrive forslag og praktiske råd om hvordan lærere følger opp resultatene for hver enkelt prøve.