Rammeverk for nasjonale prøver
Gjennomføring og resultater
Gjennomføring, tidsbruk og måling
Tidsbruk og gjennomføring
Gjennomføringstiden for nasjonale prøver i lesing og regning er 90 minutter, og for nasjonal prøve i engelsk 60 minutter. Besvarelser kan leveres før gjennomføringstidens slutt, men alle elever skal sitte ut prøvetiden. Prøvene krever ikke spesielle forberedelser.
Samme prøver på 8. og 9. trinn
Elevene på 8. og 9. trinn gjennomfører de samme nasjonale prøvene i lesing og regning. Skoler, kommuner og fylker kan dermed sammenlikne resultater for 8. trinn med resultatene for 9. trinn samme år. Det er viktig å merke seg at prøvene er laget etter kompetansemål på 7. trinn, og at de dermed er lettere for 9. trinn enn 8. trinn.
Skala
Til nasjonale prøver er det utviklet en egen skala (skalapoeng) hvor gjennomsnittet i 2022 blir satt til 50 og standardavviket til 10. Alle prøveresultater blir omregnet til denne skalaen. Siden prøvene måler utvikling over tid, kan dette gjennomsnittet endre seg etter hvert som ferdighetene til elevene endrer seg.
Mestringsnivåer
Grensene for mestringsnivåer på nasjonale prøver blir fastsatt etter gjennomføringen i
2022. Mestringsnivåene blir fastsatt etter følgende prosentil-fordeling:
- 5. trinn: 25 – 50 – 25
- 8. trinn: 10 – 20 – 40 – 20 – 10
Grensene blir satt slik at fordelingen blir tilnærmet lik den prosentvise fordelingen på nasjonalt nivå i startåret for måling av utvikling over tid. Etter dette første året blir skalapoenggrensene ikke endret, og dermed kan vi følge med på om antallet elever på hvert mestringsnivå endrer seg over tid.
Oppfølging av resultater
Resultatene fra nasjonale prøver skal følges opp i grunnopplæringen. Det stiller høye krav til informasjon, kommunikasjon og generell tilgjengelighet i alle ledd i arbeidet med prøvene.
Prøveutviklerne skal utvikle innhold til støtteressurser som følger prøvene og tilhørende rapporter. Dette skal bidra til at lærer og skoleleder klarer å hjelpe elevene videre i sin læring. Resultatrapporten viser resultatene for skolen, elevgruppene som har gjennomført prøven, og hver enkelt elev. Skoler og skoleeier kan sammenligne resultatene sine med nasjonalt nivå, og se andel elever i prosent på hvert mestringsnivå. Resultatene for eleven viser hvor på mestringsnivået resultatet er, hvilke oppgaver som hører til hvert mestringsnivå og hvilke oppgaver eleven mestrer. I veiledningsmateriellet er det beskrevet forslag og praktiske råd om hvordan lærere følger opp resultatene for hver enkelt prøve.
For å gi skoleeier og skoleleder fullt utbytte av det kunnskapsgrunnlaget resultatene fra nasjonale prøver utgjør, er det utviklet støtteressurser som viser hvordan resultatene kan analyseres på kommune og skoleledernivå. Støtteressursene inneholder også regler for fritak og bruk av hjelpemidler. Her gis også en kort oversikt over regler for personvern, rett til innsyn og krav til arkivering.
Mestringsnivåbeskrivelser
Prøveutviklerne skal i samarbeide med Utdanningsdirektoratet utarbeide klare beskrivelser av ferdigheter på hvert mestringsnivå. Disse beskrivelsene brukes til rapportering og formidling av resultatene til elever, lærere, skoleledere, skoleeiere og nasjonalt. Resultatene fra IRT-analysen anvendes til dette arbeidet. Mestringsnivåbeskrivelsene skal være utformet slik at de er til mest mulig nytte i elevens videre læring.
Beskrivelser på mestringsnivå
Prøveutviklerne skal i samarbeide med Utdanningsdirektoratet utarbeide klare beskrivelser av ferdigheter på hvert mestringsnivå. Disse beskrivelsene brukes til rapportering og formidling av resultatene til elever, lærere, skoleledere, skoleeiere og nasjonalt. Resultatene fra IRT-analysen anvendes til dette arbeidet.
Mestringsnivåbeskrivelsene skal være utformet slik at de er til mest mulig nytte i elevens videre læring.
Regning, mestringsbeskrivelse for 5. og 8. trinn
Gjenkjenne og beskrive | Matematiserer enkle problemer i kjente kontekster som de fleste elever kan identifisere seg med. |
Bruke og bearbeide | Benytter et begrenset utvalgt strategier for tallbehandling og løser oppgaver knyttet til et begrenset antall matematiske emner. |
Reflektere og vurdere | Sammenligner og vurderer størrelser som elevene har erfaring med. |
Mestringsnivå 1: til og med 43
Gjenkjenne og beskrive | Matematiserer sammensatte problemer i kjente kontekster. |
Bruke og bearbeide | Behersker et utvalg av strategier og løser oppgaver knyttet til et større omfang av matematiske emner. |
Reflektere og vurdere | Vurderer om resultater er rimelige i lys av konteksten. |
Mestringsnivå 2: 44 til 56
Gjenkjenne og beskrive | Matematiserer komplekse problemer uavhengig av kontekst. |
Bruke og bearbeide | Behersker et variert utvalg strategier, er fleksibel i valg av strategi og løser oppgaver knyttet til et bredt utvalg av matematiske emner. |
Reflektere og vurdere | Tolker resultater, vurderer gyldighet og reflekterer over hva resultatene betyr for problemstillingen. |
Mestringsnivå 3: 57 og høyere
Gjenkjenne og beskrive | Matematiserer enkle problemer i kjente kontekster som de fleste elever kan identifisere seg med. |
Bruke og bearbeide | Benytter et begrenset utvalgt strategier for tallbehandling og løser oppgaver knyttet til et begrenset antall matematiske emner. |
Reflektere og vurdere | Sammenligner og vurderer størrelser som elevene har erfaring med. |
Mestringsnivå 1: til og med 37
Mestringsnivå 2 38 til 44
Gjenkjenne og beskrive | Matematiserer sammensatte problemer i kjente kontekster |
Bruke og bearbeide | Behersker et utvalg av strategier og løser oppgaver knyttet til et større omfang av matematiske emner. |
Reflektere og vurdere | Vurderer om resultater er rimelige i lys av konteksten. |
Mestringsnivå 3: 45 til 54
Gjenkjenne og beskrive | Matematiserer komplekse problemer uavhengig av kontekst. |
Bruke og bearbeide | Behersker et variert utvalg strategier, er fleksibel i valg av strategi og løser oppgaver knyttet til et bredt utvalg av matematiske emner. |
Reflektere og vurdere | Tolker resultater, vurderer gyldighet og reflekterer over hva resultatene betyr for problemstillingen. |
Mestringsnivå 4: 55 til 62
Mestringsnivå 5: 63 og høyere
Lesing, mestringsbeskrivelse for 5. og 8. trinn
Finne | Lokalisere tydelig uttrykte elementer i en tekst med lite konkurrerende informasjon. |
Tolke | Trekke enkle slutninger eller oppfatte hovedtemaet i en tekst når innholdet er tydelig uttrykt i teksten. |
Reflektere | Bruke personlige meninger til å kommentere form eller innhold i en tekst. |
Mestringsnivå 1: til og med 42
Finne | Lokalisere tydelig uttrykte elementer i en tekst med klart konkurrerende informasjon. |
Tolke | Oppfatte hovedtemaet og forstå sammenhenger som ikke er tydelig uttrykt i teksten. |
Reflektere | Identifisere formelle trekk ved tekster og ta stilling til eller vurdere tekstens innhold. |
Mestringsnivå 2: 43 til 55
Finne | Skille sterkt konkurrerende informasjon fra informasjon som er relevant for oppgaven. |
Tolke | Forstå motsetningsfylt innhold og komplekse sammenhenger i teksten. |
Reflektere | Bruke kunnskap om språk og tekst til å identifisere og forholde seg til mer komplekse trekk ved tekstens form og innhold. |
Mestringsnivå 3: 56 og høyere
Finne | Lokalisere tydelig uttrykte elementer i tekster med noe konkurrerende informasjon. |
Tolke | Trekke slutninger eller oppfatte hovedtemaet i en tekst på bakgrunn av informasjon som ikke er tydelig uttrykt. |
Reflektere | Bruke personlige erfaringer eller holdninger til å vurdere form eller innhold i tekster. |
Mestringsnivå 1: til og med 37
Finne | Lokalisere tydelig uttrykte elementer i tekster med noe konkurrerende informasjon. |
Tolke | Trekke slutninger eller oppfatte hovedtemaet i en tekst på bakgrunn av informasjon som ikke er tydelig uttrykt. |
Reflektere | Bruke personlige erfaringer eller holdninger til å vurdere form eller innhold i tekster. |
Mestringsnivå 2: 38 til 44
Finne | Lokalisere flere informasjonselementer fra ulike steder i tekster som inneholder klart konkurrerende informasjon. |
Tolke | Definere et ikke tydelig uttrykt tema i en eller flere tekster eller forstå sammenhenger mellom ulike deler av en eller flere tekster. |
Reflektere | Bruke personlig og/eller formell kunnskap til å vurdere form eller innhold i tekster. |
Mestringsnivå 3: 45 til 54
Finne | Lokalisere og kombinere informasjon fra ulike steder i en eller flere tekster og vurdere hvilken informasjon som er relevant. |
Tolke | Forstå hvordan ikke tydelig informasjonselementer i en eller flere tekster henger sammen, og/eller hvordan disse henger sammen med tekstene som helhet. Forstå meningsinnhold som står i motsetning til det forventede. |
Reflektere | Vurdere form og/eller innhold i en eller flere tekster kritisk ved å sammenlikne, kontrastere eller kategorisere informasjon fra tekstene. |
Mestringsnivå 4: 55 til 62
Finne | Lokalisere og kombinere informasjon – ofte implisitt eller godt skjult – fra ulike steder i én eller flere tekster. Skille relevant informasjon fra sterkt konkurrerende informasjon. |
Tolke | Forstå tvetydigheter, meningsinnhold som står i motsetning til det forventede, eller meningsinnhold som er implisitt eller negativt uttrykt i en eller flere tekster. |
Reflektere | Vurdere form og/eller innhold i én eller flere tekster kritisk og analytisk ved å utforme hypoteser på bakgrunn av egen kunnskap, sammenligne, kontrastere eller kategorisere informasjon i tekstene. |
Mestringsnivå 5: 63 og høyere
Engelsk, mestringsbeskrivelse for 5. og 8. trinn
Elevene |
|
Mestringsnivå 1: til og med 42
Elevene |
|
Mestringsnivå 2: 43 til 57
Elevene |
|
Mestringsnivå 3: 58 og høyere
Elevene |
|
Mestringsnivå 1: til og med 37
Elevene |
|
Mestringsnivå 2: 38 til 44
Elevene |
|
Mestringsnivå 3: 45 til 55
Elevene |
|
Mestringsnivå 4: 56 til 62
Elevene |
|
Mestringsnivå 5: 63 og høyere