The Norwegian Education Mirror 2022
Sources
Bakken, A. (2022): Ungdata 2022. Nasjonale resultater. NOVA Rapport 5/22. Oslo: NOVA, OsloMet.
Bergene, A.C., K.S. Vika, B. Lynnebakke, I. Ramberg and S. Wollscheid (2022): Spørsmål til Skole-Norge. Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere våren 2022. Rapport 2022:11. Oslo: NIFU
Buland, T., I.D. Hybertsen and C. Wendelborg (2022): Utradisjonelle utdanningsvalg blant elever og lærlinger. Hvordan opplever gutter og jenter som har gjort utradisjonelle utdanningsvalg sin situasjon i skole og lærebedrift? Rapport 2022 Mangfold og inkludering. Trondheim: NTNU Samfunnsforskning.
Carlsten, T.C., I. Throndsen, and J.K. Björnsson (2020): Hovedfunn fra TALIS 2018-undersøkelsen. UIO
Dahl, T. (2022): Læringsmiljøet i norsk skole. Har pandemien påvirket utviklingen? Trondheim: NTNU Samfunnsforskning.
Eriksen, I.M. and S.T. Lyng (2015): Skolers arbeid med elevenes psykososiale miljø – gode strategier, harde nøtter og blinde flekker. Oslo: NOVA, OsloMet.
Jensen, F., A. Pettersen, T.S. Frønes, M. Kjærnsli, A. Rohatgi, A. Eriksen and E.K. Narvhus (2019): PISA 2018. Norske elevers kompetanse i lesing, matematikk og naturfag. Oslo: Universitetsforlaget.
Norwegian Media Authority (2020): Barn og medier 2020. En kartlegging av 9–18-åringers digitale medievaner. Oktober 2020.
Seland, I., I.M. Eriksen, M. Løvgren and M.A. Sletten (2020): Evaluering av ordning med fylkesvise mobbeombud for barnehage og grunnskole. Oslo: NOVA, OsloMet.
Norwegian Directorate for Education and Training (2021): Tilleggsspørsmål fra Elevundersøkelsen [unpublished].
Norwegian Directorate for Education and Training (2022a): Saker meldt til statsforvalterne. Updated 14 September 2022.
Norwegian Directorate for Education and Training (2022b): Lærlingene er motiverte for å lære på arbeidsplassen.
Norwegian Directorate for Education and Training (2022c): Flere lærekontrakter enn før pandemien.
Norwegian Directorate for Education and Training (2022d): Fortsatt godt læringsmiljø, men skolehverdagen er påvirket av pandemien
Utvær, B.K. and C. Wendelborg (2020): Lærlingundersøkelsen 2018. Analyser av variasjoner og sammenhenger. Rapport 2020 Mangfold og inkludering. Trondheim: NTNU Samfunnsforskning.
Wendelborg, C. (2022): Mobbing og arbeidsro i skolen 2021. Analyse av Elevundersøkelsen skoleåret 2021/22. Rapport 2022 Mangfold og inkludering. Trondheim: NTNU Samfunnsforskning.
Wendelborg, C. and I. Utmo (2022): Elevundersøkelsen 2021. Analyse av Elevundersøkelsen skoleåret 2021/22. Rapport 2022 Mangfold og inkludering. Trondheim: NTNU Samfunnsforskning.