Læreplan i musikk, samisk plan (MUS2-01)
Utgått
Formål
Musikken er i oss og rundt oss, og alle mennesker har en form for musikalitet og musikkpreferanse. Vi kan bære en melodi, en tekst eller en joik med oss overalt, og på den måten kommunisere ved å motta og formidle stemninger, tanker og følelser som handler om våre liv. Musikken knytter oss til kultur, tradisjoner og miljøer og inngår i et system for meningsformidling og kommunikasjon. Musikk kommuniserer også på tvers av kulturer, landegrenser og tidsepoker og fremmer forståelse, toleranse og respekt mellom folkeslag og nasjoner.
Som et allmenndannende kunstfag skal musikkfaget gi elevene grunnlag for å kunne oppleve, reflektere over, forstå og ta del i musikalske uttrykk. Som et skapende fag skal musikkfaget gi grunnlag for utvikling av kreativitet og skapende evner slik at elevene blir i stand til å skape musikalske uttrykk ut fra egne forutsetninger.
Musikkfaget vil være en viktig arena for kunst og kulturopplevelser. Musikkopplevelsen er ikke bare intuitiv, for kjennskap til musikk, kunnskap om musikk, utvikling av musikalske ferdigheter og refleksjon om musikk danner grunnlag for musikkopplevelsen.
Faget skal være med på å bevisstgjøre elevene på en positiv måte om egen identitet og kultur i et flerkulturelt samfunn og i det internasjonale samfunnet. Samisk, norsk og andre kulturers musikk inngår i faget. I arbeid med musikk skal elevene få innsikt i og erfaring med sjangerbredde og musikalsk mangfold slik at de kan beholde og utvikle en kunstnerisk formidlingsevne gjennom musikk. Dette skjer gjennom utøvende og skapende arbeid i samvær og samspill med andre, men også individuelt. I samhandling med andre utvikles respekt for det særegne, samtidig som det gir muligheter for nye musikkuttrykk. I musikkfaget skal samvær og samhandling balanseres mot mestring på en slik måte at elevene på alle årstrinn oppnår kvalitet i musikkutøvelsen på det nivået de befinner seg.
Gjennom musikkopplæringa skal elevene få anledning til å oppleve, forstå og vurdere forskjellige musikalske uttrykk for å kunne ta del i og gjøre seg nytte av det brede musikktilbudet som finnes i deres hverdag. Den kompetansen elevene får gjennom musikkfaget skal bidra til at de når skolens mål om å utvikle seg til skapende og integrerte mennesker.
Musikkfaget spiller en sentral rolle i en tilpasset opplæring i en inkluderende skole. Gjennom utfoldelse ut fra egne forutsetninger er faget med på å fremme kreativitet og musikkglede og gi grunnlag for videre utvikling. Faget skal gi innsikt og motivasjon slik at elevene kan gjøre valg som kommer individ og samfunn til gode.
Samarbeid med musikere og kunstnere og med kulturorganisasjoner og - institusjoner, muliggjør møter med kunstuttrykk av høy kvalitet, og gir elevene anledning til å være medskapende i arbeids- og formidlingsprosessen. Musikk knytter estetikk og teknologi sammen og vil naturlig kunne inngå i andre fags arbeid med teknologi og design.
1 av 10