- Formål
- Hovedområder
- Timetall
- Grunnleggende ferdigheter
-
Kompetansemål
- Kompetansemål etter 2. årstrinn
- Kompetansemål etter 4. årstrinn
- Kompetansemål etter 7. årstrinn
- Kompetansemål etter 10. årstrinn
- Kompetansemål etter Vg1 - studieforberedende utdanningsprogram
- Kompetansemål etter Vg1 - yrkesfaglige utdanningsprogram
- Kompetansemål etter Vg3 - påbygging til generell studiekompetanse
- Vurdering
Kompetansemål etter 2. årstrinn
Forskerspiren
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- bruke sansene til å utforske verden i det nære miljøet
- beskrive, illustrere og samtale om egne observasjoner fra forsøk og fra naturen
- gjenkjenne faresymbol for farlige stoffer og for farlig lys
Mennesket i naturen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- gjennomføre aktiviteter i naturen for å lære om naturen, samtale om hvorfor dette er viktig, og filosofere over menneskets plass i naturen
- samtale om forholdet mellom mennesker og dyr og menneskets ansvar for å behandle dyrene godt, blant annet med utgangspunkt i samiske eventyr og fortellinger
- bruke observasjoner til å beskrive årstidene i samisk og norsk tradisjon, og fortelle om hvordan samiske betegnelser på månedene beskriver fenomener i naturen og samtale om riktige klær etter vær, forhold og årstid
Mangfold i naturen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- gjenkjenne og beskrive noen plante- og dyrearter i nærområder og sortere dem i grupper
Kropp og helse
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- sette navn på og beskrive funksjonen til noen ytre og indre deler av menneskekroppen
- samtale om grensesetting, forståelse og respekt for egen og andres kropp
- beskrive og samtale om sansene og bruke dem bevisst i observasjoner ved aktiviteter ute og inne
Fenomener og stoffer
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- beskrive og illustrere hvordan jorda, månen og sola beveger seg i forhold til hverandre, og fortelle om årstider, døgn og månefaser
- beskrive og sortere stoffer etter observerbare kjennetegn
- gjøre forsøk med vann og lys og samtale om observasjonene
Teknologi og design
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- lage gjenstander som kan bevege seg ved hjelp av vann eller luft, og samtale om hvordan de virker
- lage gjenstander som bruker refleksjon av lys, og samtale om hvordan de virker
Side 6 Av 13