- Formål
- Hovedområder
- Timetall
- Grunnleggende ferdigheter
-
Kompetansemål
- Kompetansemål etter 2. årstrinn
- Kompetansemål etter 4. årstrinn
- Kompetansemål etter 7. årstrinn
- Kompetansemål etter 10. årstrinn
- Kompetansemål etter Vg1 - studieforberedende utdanningsprogram
- Kompetansemål etter Vg1 - yrkesfaglige utdanningsprogram
- Kompetansemål etter Vg3 - påbygging til generell studiekompetanse
- Vurdering
Kompetansemål etter 4. årstrinn
Forskerspiren
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- bruke naturfaglige begreper til å beskrive og presentere egne observasjoner, foreslå og samtale om mulige forklaringer på det man har observert
- bruke måleinstrumenter, systematisere data, vurdere om resultatene er rimelige, og presentere dem med eller uten digitale hjelpemidler
- skrive rapporter og beskrivelser og lage enkle digitale sammensatte tekster
- innhente og bearbeide informasjon om naturfaglige tema fra ulike kilder og oppgi kildene
Mennesket i naturen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- delta i aktiviteter hvor mennesker henter ressurser fra naturen, og samtale om hvordan ressursene nyttiggjøres
- beskrive hva som kan gjøres for å ta vare på naturen i nærområdet, og argumentere for og praktisere omsorgsfull framferd i naturen
Mangfold i naturen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- samtale om og sammenligne livssyklusen til noen plante- og dyrearter
- beskrive leveviset til noen utdødde dyregrupper ved å samle og systematisere informasjon fra ulike kilder
- fortelle om dyr, diskutere dyrevelferd og skille mellom meninger og fakta
- undersøke biologisk nedbryting og beskrive et kretsløp i naturen
- praktisere kildesortering og diskutere hvorfor kildesortering er viktig
Kropp og helse
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- beskrive i hovedtrekk hvordan menneskekroppen er bygd opp
- beskrive fordøyelsessystemet og gjøre rede for hvordan det fungerer
- beskrive skjelettet og muskler og gjøre rede for hvordan kroppen kan bevege seg
- bruke informasjon fra brosjyrer og digitale tekster til å beskrive en vanlig sykdom og hvordan den kan forebygges, og forklare hvorfor vi vaksinerer mot noen sykdommer
- observere og beskrive hvordan kroppen reagerer i ulike situasjoner, og samtale om ulike følelsesmessige reaksjoner og sammenhengen mellom fysisk og psykisk helse
Fenomener og stoffer
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- lage en digital sammensatt tekst om noen av planetene i vårt solsystem ved å finne informasjon og oppgi kilder
- gjennomføre forsøk som viser at stoffer og stoffblandinger kan endre karakter når de blir utsatt for ulike påvirkninger
- utforske fenomener knyttet til luft og lyd, beskrive observasjonene og foreslå forklaringer
- registrere og beskrive egne observasjoner av vær, måle temperatur og nedbør og framstille resultatene grafisk og samtale om værtegn og merkedager
- gjenkjenne og utpeke noen stjernebilder, samtale om hvordan mennesker kan orientere seg etter stjernebilder
- observere og fortelle om nordlys og andre fenomener på himmelen og gjengi myter og sagn knyttet til stjernehimmelen og nordlys i samisk tradisjon og sammenligne med andre tradisjoner
Teknologi og design
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- planlegge, bygge og teste enkle modeller av byggkonstruksjoner og dokumentere prosessen fra idé til ferdig produkt med tekst og illustrasjoner
- beskrive konstruksjoner og diskutere hvorfor noen konstruksjoner er mer stabile og tåler større belastning enn andre
- gjenkjenne og beskrive bærende strukturer i ulike byggverk i nærmiljøet
Side 7 Av 13