- Formål
- Hovedområder
- Timetall
- Grunnleggende ferdigheter
-
Kompetansemål
- Etter 2. årstrinn
- Etter 4. årstrinn
- Etter 7. årstrinn
- Etter 10. årstrinn
- Etter Vg1 – studieforberedende utdanningsprogram og etter Vg2 – yrkesfaglige utdanningsprogram
- Etter Vg2 studieforberedende utdanningsprogram
- Etter Vg3 – studieforberedende utdanningsprogram
- Etter påbygging til generell studiekompetanse – yrkesfaglige utdanningsprogram
- Vurdering
Etter 4. årstrinn
Muntlige tekster
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- forstå og delta i enkle samtaler om egne opplevelser og erfaringer
- bruke et ordforråd som dekker dagligdagse situasjoner
- gi uttrykk for egne tanker om og opplevelser av barnelitteratur og TV-programmer
- framføre enkle tekster for medelever
- bruke tall til å angi priser, mengder og størrelser
Skriftlige tekster
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- bruke enkle strategier for leseforståelse og reflektere over leste tekster
- lese barnelitteratur og fagtekster for barn og gi uttrykk for egne meninger
- skrive små fortellinger, dikt og brev
- beherske et tilstrekkelig ordforråd til å uttrykke opplevelser, følelser, erfaringer og egne meninger
- gjenkjenne og bruke enkle språklige virkemidler som gjentakelse og kontrast
- finne stoff til egen lesing og arbeidsoppgaver på biblioteket og Internett
Sammensatte tekster
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- lage enkle fortellinger ved å kombinere ord og bilde
- samtale om hvordan ord, lyd og bilde virker sammen i tekster
Språk og kultur
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- uttrykke tanker om språk, personer og handling i tekster fra dagliglivet og i skjønnlitterære tekster fra ulike tider og kulturer
- samtale om og sammenligne norsk og samisk språk og kultur ut fra egne erfaringer
Side 7 Av 14