- Ulbmil
- Fága váldooasit
- Diibmolohku
- Vuođđogálggat
-
Gelbbolašvuođamihttomearit
- Etter 2. årstrinn
- Etter 4. årstrinn
- Etter 7. årstrinn
- Etter 10. årstrinn
- Etter Vg1 – studieforberedende utdanningsprogram og etter Vg2 – yrkesfaglige utdanningsprogram
- Etter Vg2 studieforberedende utdanningsprogram
- Etter Vg3 – studieforberedende utdanningsprogram
- Etter påbygging til generell studiekompetanse – yrkesfaglige utdanningsprogram
- Árvvoštallan fágas
Etter Vg2 studieforberedende utdanningsprogram
Muntlige tekster
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- bruke fagkunnskap fra egne programfag i framføringer og diskusjoner
- presentere norskfaglige emner og problematisere det framlagte stoffet
- tolke fra samisk til norsk i dagligdagse situasjoner og i saker som angår skolen
Skriftlige tekster
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- reflektere over innholdet i et utvalg sentrale norske tekster fra middelalderen fram til 1870, lest i moderne språkform
- skrive litterære tolkninger og andre resonnerende tekster
- gjøre rede for et utvalg nordiske tekster i oversettelse og i original
Sammensatte tekster
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- analysere og vurdere ulike sjangere i tekster hentet fra TV, film og Internett
- analysere og vurdere samspillet mellom muntlig og skriftlig språk, bilder, lyd og musikk, bevegelse, grafikk og design og vise sammenhengen mellom innhold, form og formål
- bruke ulike medier for å presentere ulike teksttyper
Språk og kultur
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- gjøre rede for viktige utviklingslinjer og noen sentrale forfatterskap i norsk litteratur på 18. og 19. hundretallet
- drøfte fellesskap og mangfold, kulturmøter og kulturkonflikter med utgangspunkt i et bredt utvalg norske og oversatte samtidstekster i ulike sjangere
- gjøre rede for hvordan litteratur og andre kunstuttrykk i og utenfor Norge har påvirket hverandre de siste århundrene
- utforske likheter og ulikheter i konstruksjonen av ”det samiske” og ”det norske” i tekster fra samisk og norsk litteratur
- vurdere språklige nyanser ved oversettelser til norsk fra andre språk som eleven mestrer
Side 11 Av 14