- Ulmie
- Faagen åejvieboelhkh
- Man gellie tæjmoeh
- Faagen maadth maahtoeh
-
Maahtaldahkeulmieh
- Etter 2. årstrinn
- Etter 4. årstrinn
- Etter 7. årstrinn
- Etter 10. årstrinn
- Etter Vg1 – studieforberedende utdanningsprogram og etter Vg2 – yrkesfaglige utdanningsprogram
- Etter Vg2 studieforberedende utdanningsprogram
- Etter Vg3 – studieforberedende utdanningsprogram
- Etter påbygging til generell studiekompetanse – yrkesfaglige utdanningsprogram
- Faagem vierhtiedidh
Etter Vg3 – studieforberedende utdanningsprogram
Muntlige tekster
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- sette sammen og framføre et avgrenset skjønnlitterært program
- analysere og vurdere sammenhengen mellom innhold, virkemidler og hensikt i muntlige sjangere
- tolke fra samisk til norsk i saker knyttet til lokalsamfunnet
Skriftlige tekster
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- lese og analysere eksperimenterende og modernistiske tekster
- begrunne egne lesevalg og formulere problemstillinger til tekstene
- vurdere argumentasjon i andres tekster
- bruke begrepsapparat fra retorikken for å analysere og vurdere tekster i ulike sjangere
- beherske formverk og tekstbinding
- skrive klart disponerte tekster med tydelig fokus og saklig argumentasjon
- skrive essay med utgangspunkt i litterære tekster og norsk tekst- og språkhistorie
Sammensatte tekster
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- sammenlikne og vurdere tekster som overføres fra ett medium til et annet
- analysere og vurdere argumentasjon i og påvirkning fra tekster i aviser, på TV og Internett ved hjelp av begreper fra retorikken
Språk og kultur
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes i tekster av sentrale forfattere fra opplysningstiden via realismen til i dag
- gjøre rede for hovedlinjene i norsk språkdebatt og språkpolitikk fra 1830-årene til vår tid
- gjøre rede for særtrekk ved et utvalg norske talemålsvarianter
- diskutere konsekvenser av fornorskingspolitikken i de samiske områdene
- bruke sentrale databaser og andre faglige kilder, både tradisjonelle og elektroniske i egne arbeider
- gjennomføre arbeidet med en selvvalgt oppgave og utforme den som en muntlig, skriftlig eller sammensatt tekst med språklig, litterært eller annet norskfaglig emne
Side 12 Av 14