- Formål
- Hovedområder
- Timetall
- Grunnleggende ferdigheter
-
Kompetansemål
- Etter 2. årstrinn
- Etter 4. årstrinn
- Etter 7. årstrinn
- Etter 10. årstrinn
- Etter Vg1studieforberedende utdanningsprogram og Vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram
- Etter Vg2 studieforberedende utdanningsprogram
- Etter Vg3 studieforberedende utdanningsprogram
- Etter Vg3 påbygging til generell studiekompetanse
- Vurdering
Etter 7. årstrinn
Muntlige tekster
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- opptre i ulike språkroller gjennom rollespill, drama og opplesing
- gjengi med egne ord hovedinnholdet i fortellinger og muntlige fremstillinger
- lytte til andre, uttrykke og argumentere for egne meninger og vise respekt for andres
- samtale om skjønnlitterære tekster med utgangspunkt i egne opplevelser
- beherske et tilstrekkelig ordforråd til å uttrykke kunnskap og erfaring
- uttrykke seg om valuta, mål og vekt
Skriftlige tekster
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- bruke varierte lesestrategier for å lese ulike typer tekst
- lese skjønnlitterære tekster, barnelitteratur og sakprosatekster, og uttrykke forståelse og leseopplevelser
- uttrykke egne erfaringer og interesser i ulike sjangere
- beherske ortografi i høyfrekvente ord og de vanligste reglene for tegnsetting
- strukturere tekst etter tidsrekkefølge og tema, og skape sammenheng mellom setninger og mellom avsnitt
- bruke kilder og oppslagsverk i tråd med regler for kildebruk
Sammensatte tekster
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- lage sammensatte tekster med bilder og varierte skrifttyper manuelt og ved hjelp av digitale verktøy
- bruke musikalske uttrykk og bilder i framføringer og presentasjoner
- vurdere tekster, TV- programmer, reklame, musikk eller film og begrunne egne medievaner
Språk og kultur
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- presentere egne synspunkter på personer, handling og tema i et utvalg barne- og ungdomslitteratur på norsk og i oversettelse
- samtale om to- og flerspråklighet ut fra språkforhold i eget miljø
- gjøre rede for forholdet mellom muntlig og skriftlig språk
- forklare ved hjelp av begreper fra grammatikk og tekstkunnskap hvordan tekster er bygget opp og samtale om forskjeller mellom norsk og samisk
Side 8 Av 14