- Formål
- Hovedområder
- Timetall
- Grunnleggende ferdigheter
-
Kompetansemål
- Kompetansemål etter 2. trinn
- Kompetansemål etter 4. trinn
- Kompetansemål etter 7. trinn
- Kompetansemål etter 10. trinn
- Kompetansemål etter Vg1 - studieforberedende utdanningsprogram og Vg2 - yrkesfaglige utdanningsprogram
- Kompetansemål etter Vg2 - studieforberedende utdanningsprogram
- Kompetansemål etter Vg3 - studieforberedende utdanningsprogram
- Kompetansemål etter påbygging til generell studiekompetanse – yrkesfaglige utdanningsprogram
- Vurdering
Kompetansemål etter 10. trinn
Muntlig kommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- lytte til, oppsummere hovedinnholdet og trekke ut relevant informasjon i muntlige tekster
- uttrykke seg med et funksjonelt ordforråd tilpasset mottaker og formål
- referere muntlig på norsk fra taler og foredrag på norsk og samisk
- delta i diskusjoner med begrunnede meninger og saklig argumentasjon
- beskrive grafiske framstillinger av tall og andre data
- presentere fagstoff med relevant terminologi og formålstjenlig bruk av digitale verktøy og medier
Skriftlig kommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- lese og analysere et bredt utvalg tekster i ulike sjangere og medier på bokmål og nynorsk og formidle mulige tolkninger
- lese enkle tekster på svensk og dansk og gjengi og kommentere innholdet
- uttrykke seg med et funksjonelt ordforråd og mestre sentrale regler i formverket
- gjenkjenne virkemidlene humor, ironi, kontraster, sammenligninger, symboler og språklige bilder
- skrive kreative, informative, reflekterende og argumenterende tekster etter mønster fra ulike eksempeltekster
- forstå og tolke opplysninger fra flere uttrykksformer i en sammensatt tekst
Språk, litteratur og kultur
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- gjøre rede for bakgrunnen for at det er to offisielle språk i Norge, og diskutere hvordan norsk og samisk har påvirket hverandre
- forklare bakgrunnen for at det er to likestilte norske målformer, og samtale om språkdebatt i Norge i dag
- samtale om form, innhold og formål i litteratur, teater og film
- reflektere over hvordan verdier, tenkemåter og forestillinger framstilles i norske og samiske tekster og oversatte tekster fra andre språk
Side 9 Av 14