- Formål
- Hovedområder
- Timetall
- Grunnleggende ferdigheter
-
Kompetansemål
- Kompetansemål etter 2. trinn
- Kompetansemål etter 4. trinn
- Kompetansemål etter 7. trinn
- Kompetansemål etter 10. trinn
- Kompetansemål etter Vg1 - studieforberedende utdanningsprogram og Vg2 - yrkesfaglige utdanningsprogram
- Kompetansemål etter Vg2 - studieforberedende utdanningsprogram
- Kompetansemål etter Vg3 - studieforberedende utdanningsprogram
- Kompetansemål etter påbygging til generell studiekompetanse – yrkesfaglige utdanningsprogram
- Vurdering
Kompetansemål etter 2. trinn
Muntlig kommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- lytte, leke og eksperimentere med norske språklyder, stavelser, ord, rim, rytme og intonasjon og sammenligne norske og samiske språklyder
- lytte til, forstå og gi enkle beskjeder
- gjenkjenne enkle ord, navn, begrep og enkle setninger knyttet til dagligdagse situasjoner
- hilse, takke, stille spørsmål og svare på enkle spørsmål
- sette sammen enkle ord til korte setninger
- telle og bruke tallene i kommunikasjon
Skriftlig kommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- lese store og små trykte bokstaver
- lese enkle tekster og samtale om handlingen i dem
- snakke om sammenhengen mellom språklyd og bokstav, mellom talespråk og skriftspråk og om forskjeller og likheter mellom norsk og samisk språk
- bruke store og små bokstaver og eksperimentere med ord, i egen håndskrift og på tastatur
- arbeide kreativt med tegning og skriving i forbindelse med lesing
Språk, litteratur og kultur
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- samtale om norsk språk og i hvilke situasjoner man bruker norsk og samisk
- samtale om innholdet i sanger, regler, dikt, eventyr og fortellinger
Side 6 Av 14