- Formål
- Hovedområder
- Timetall
- Grunnleggende ferdigheter
-
Kompetansemål
- Kompetansemål etter 2. trinn
- Kompetansemål etter 4. trinn
- Kompetansemål etter 7. trinn
- Kompetansemål etter 10. trinn
- Kompetansemål etter Vg1 - studieforberedende utdanningsprogram og Vg2 - yrkesfaglige utdanningsprogram
- Kompetansemål etter Vg2 - studieforberedende utdanningsprogram
- Kompetansemål etter Vg3 - studieforberedende utdanningsprogram
- Kompetansemål etter påbygging til generell studiekompetanse – yrkesfaglige utdanningsprogram
- Vurdering
Kompetansemål etter 7. trinn
Muntlig kommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- lytte til andre, uttrykke og begrunne egne meninger og vise respekt for andres
- gjengi på norsk med egne ord hovedinnholdet i fortellinger og muntlige framstillinger på norsk og samisk
- forstå noe svensk og dansk tale
- opptre i ulike roller gjennom drama-aktiviteter, opplesing og presentasjon
- bruke musikalske uttrykk og bilder i framføringer og presentasjoner
- bruke et egnet ordforråd til å fortelle om egne opplevelser og erfaringer, uttrykke følelser og egne meninger og samtale om enkle faglige emner
- uttrykke seg om valuta, mål og vekt
Skriftlig kommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- lese skjønnlitterære tekster og sakprosatekster, og samtale om innhold og egne leseopplevelser
- lese og samtale om enkle tekster på den norske målformen som elevene ikke har skriftlig opplæring i
- referere og oppsummere hovedmomenter i en tekst
- beherske ortografi i høyfrekvente ord og de vanligste reglene for tegnsetting
- skrive tekster med klart uttrykt tema og skape sammenheng mellom setninger og avsnitt
- uttrykke erfaringer og interesser i fortellende, beskrivende og reflekterende tekster
- bruke digitale kilder og verktøy til å lage sammensatte tekster med hyperkoplinger og varierte estetiske virkemidler
Språk, litteratur og kultur
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- samtale om to- og flerspråklighet ut fra språkforhold i eget miljø
- samtale om ulike varianter av norsk
- forklare noen forskjeller mellom muntlig og skriftlig språk
- beskrive hvordan tekster er bygd opp ved hjelp av begreper fra grammatikk og tekstkunnskap, og samtale om forskjeller mellom norsk og samisk
- presentere egne synspunkter på personer, handling og tema i et utvalg barne- og ungdomslitteratur på norsk
- bruke forskjellige former for digitale og papirbaserte ordbøker
Side 8 Av 14