- Formål
- Hovedområder
- Timetall
- Grunnleggende ferdigheter
-
Kompetansemål
- Kompetansemål etter 2. trinn
- Kompetansemål etter 4. trinn
- Kompetansemål etter 7. trinn
- Kompetansemål etter 10. trinn
- Kompetansemål etter Vg1 - studieforberedende utdanningsprogram og Vg2 - yrkesfaglige utdanningsprogram
- Kompetansemål etter Vg2 - studieforberedende utdanningsprogram
- Kompetansemål etter Vg3 - studieforberedende utdanningsprogram
- Kompetansemål etter påbygging til generell studiekompetanse – yrkesfaglige utdanningsprogram
- Vurdering
Kompetansemål etter Vg2 - studieforberedende utdanningsprogram
Muntlig kommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- referere på norsk muntlige samiske tekster om dagligdagse situasjoner og saker som angår skolen
- bruke kunnskap om retoriske appellformer i diskusjoner og presentasjoner
- bruke fagkunnskap fra egne programfag i framføringer og diskusjoner
- presentere norskfaglige emner og drøfte det framlagte stoffet
Skriftlig kommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- lese tekster på bokmål og nynorsk i ulike sjangere og analysere tekstene for å kunne ta stilling til spørsmål de tar opp, og verdier de representerer
- skrive tekster med klar hensikt, god struktur og sammenheng
- skrive kreative, informative og argumenterende tekster, utgreiinger, litterære tolkninger, drøftinger og andre resonnerende tekster
Språk, litteratur og kultur
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- gjøre rede for norsk språkdebatt og språkpolitikk på 1800-tallet
- forklare argumentasjonen i sakprosatekster ved å bruke kunnskap om retorikk
- sammenligne fortellemåter og verdier i et utvalg samtidstekster med fortellemåter og verdier i myter og folkediktning
- sammenligne hvordan ”det samiske” og ”det norske” kommer til uttrykk i tekster fra samisk og norsk litteratur
- lese et utvalg sentrale norske og noen europeiske tekster fra middelalderen til og med romantikken, sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng og kommentere form og innhold
- analysere innhold og vurdere bruken av virkemidler i tekster som er hentet fra ulike digitale medier
- referere til og vurdere kilder i aktuelle faglige sammenhenger
Side 11 Av 14