Læreplan i norsk tegnspråk (NOR4-04)
Utgått
Denne læreplanen er utgått.
Etter 4. årstrinn
Muntlig kommunikasjon
- lytte etter, gjenfortelle, forklare og reflektere over innholdet i tegnspråktekster
- bruke et egnet tegn- og begrepsforråd til å samtale om faglige emner, fortelle om egne erfaringer og uttrykke egne følelser og meninger
- samhandle med andre gjennom lek, dramatisering, samtale og diskusjoner, og praktisere regler for gruppesamtaler
- ta imot, gi og forklare beskjeder
- forklare hvordan man gjennom språk kan krenke andre
- samtale om hvordan man bruker tolk
Tegnspråktekster
- avlese, forstå, sammenfatte og samtale om innholdet i tegnspråktekster for barn
- trekke slutninger på grunnlag av forståelse for sammenhengen mellom hovedinnhold og detaljer i tekster
- finne opplysninger i sammensatte tekster
- gjenfortelle enkle tekster fra norsk til tegnspråk og fra tegnspråk til norsk
- lage enkle fortellende, beskrivende og argumenterende tekster på tegnspråk
- diskutere og vurdere egne og andres tekster
- gjenkjenne og bruke de språklige virkemidlene gjentakelse, kontrast og enkle språklige bilder
- bruke digitale verktøy i arbeid med tekstskaping
- ordne tekster med tittel, innledning, hoveddel og avslutning
- lage fortellinger ved å kombinere tegnspråk og bilder
- framføre tegnspråktekster for medelever
Språk, litteratur og kultur
- utforske og kjenne til språkets grunnleggende formverk
- samtale om noen språklige virkemidler i tegnspråktekster
- uttrykke tanker om tekster fra ulike tider og kulturer
- gi uttrykk for egne opplevelser og meninger om barnelitteratur, teater, filmer, dataspill og TV-programmer
- beskrive geografiske varianter av norsk tegnspråk
- gjenkjenne og avlese noe svensk enhåndsalfabet
- avlese og forstå noe svensk og dansk tegnspråk
- beskrive hvordan ulike elementer i tegnspråk fungerer sammen
- beskrive likheter og forskjeller i døvekulturen og norsk kultur for hørende før og nå
- gi en enkel presentasjon av enhåndsalfabetet, tohåndsalfabetet og det samiske håndalfabetet
- beskrive møteplasser for døvekultur før og nå
7 av 14