Læreplan i norsk for hørselshemmede (NOR5-04)
Utgått
Denne læreplanen er utgått.
Etter 2. årstrinn
Muntlig kommunikasjon
- lytte etter, forstå, gjengi og kombinere informasjon
- lytte, ta ordet eller tegnet etter tur og gi respons til andre i samtaler
- leke, improvisere og eksperimentere med rim, rytme, språklyder, stavelser, meningsbærende elementer, tegn og ord
- utforske egen hørsel ved å gjenkjenne, lytte ut og knytte språklydene til munnstilling, skriftbilde og håndalfabet
- samtale om hvordan valg av ord, intonasjon, tegn, mimikk og kroppsspråk kan skape ulik mening i tekster
- hilse, stille spørsmål og svare på enkle spørsmål
- fortelle sammenhengende om egne følelser, opplevelser og erfaringer
- uttrykke egne tekstopplevelser gjennom tegn, ord, tegning, sang, drama, rytmikk og bevegelse og andre estetiske uttrykk
Skriftlig kommunikasjon
- vise forståelse for sammenhengen mellom språklyd og bokstav og mellom talespråk, skriftspråk og tegnspråk
- bruke hele sanseapparatet til å trekke lyder/bokstaver sammen til ord
- lese store og små trykte bokstaver
- lese enkle tekster med sammenheng og forståelse på papir og skjerm
- bruke store og små bokstaver og eksperimentere med ord i egen håndskrift og på tastatur
- bruke egne kunnskaper og erfaringer for å forstå og kommentere innholdet i leste tekster
- skrive etter mønster fra enkle eksempeltekster og ut fra andre rammer for skriving
- arbeide kreativt med tegning og skriving i forbindelse med lesing
Språk, litteratur og kultur
- samtale om at norsk og tegnspråk er ulike språk, og hvordan de brukes i ulike situasjoner
- samtale om personer og handling i eventyr og fortellinger
- samtale om innhold og form i eldre og nyere sanger, regler og dikt
- samtale om hvordan ord og bilde virker sammen i bildebøker og andre bildemedier
- finne skjønnlitteratur og sakprosa på biblioteket til egen lesing
6 av 14