Læreplan i kristendom, religion, livssyn og etikk - samisk (RLE2-02)
Utgått
Hovedområder
Faget er strukturert i hovedområder som det er formulert kompetansemål innenfor. Hovedområdene utfyller hverandre og må sees i sammenheng.
Kristendom, religion, livssyn og etikk har kompetansemål etter 4., 7. og 10. årstrinn.
Oversikt over hovedområder:
Årstrinn | Hovedområder | |||
1.- 7. | Kristendom | Sirkumpolare urfolks religioner | Jødedom, islam, hinduisme, buddhisme og livssyn | Filosofi og etikk |
8.- 10. | Kristendom | Sirkumpolare urfolks og andre urfolks religioner | Jødedom, islam, hinduisme, buddhisme, annet religiøst mangfold og livssyn | Filosofi og etikk |
Kristendom
Hovedområdet kristendom omfatter kristendommen i historisk perspektiv og hvordan kristendommen blir forstått og praktisert i Sápmi/Sábme/Saepmie, i Norge og i verden i dag, Bibelen som kilde til kulturforståelse og tro og kristendommens betydning for samfunn og kultur. På området skal ulike tradisjoner og kirkesamfunn innenfor kristendommen behandles.
Sirkumpolare urfolks religioner
Hovedområdet Sirkumpolare urfolks religioner omhandler samers og andre sirkumpolare urfolks natur- religioner og religiøse og etiske tradisjoner. På ungdomstrinnet skal dette hovedområdet også gi innblikk i andre urfolks religioner.
Jødedom, islam, hinduisme, buddhisme og livssyn
Hovedområdet jødedom, islam, hinduisme, buddhisme og livssyn omfatter disse religioner og utvalgte livssyn i historisk perspektiv, deres skrifttradisjoner som kilde til kulturforståelse og tro og hvordan disse religioner og livssyn blir forstått og praktisert i verden og i Norge i dag. På ungdomstrinnet skal dette hovedområdet også gi innblikk i andre religioner og livssyn som er representert i Norge, og i annet religiøst og livssynsmessig mangfold.
Filosofi og etikk
Hovedområdet filosofi og etikk omfatter filosofisk tenkemåte og etisk refleksjon. Noen sentrale filosofer inngår, og grunnleggende livsspørsmål, moralske verdivalg og etiske begrunnelser står sentralt. Området omfatter også holdninger og aktuelle etiske problemstillinger i barns og unges liv, i lokalsamfunnet og i den globale verden. Innenfor hovedområdet behandles sammenhenger mellom etikk, religion og livssyn.
2 av 9