Læreplan i reiselivsfaget Vg3 / opplæring i bedrift (RLV3-01)
Utgått
Det gis ikke lenger opplæring etter læreplanen, men det kan være mulig å ta eksamen som privatist. Se informasjon om siste eksamen på fagkodene som er knyttet til læreplanen.
Etter Vg3
Service- og vertskapsrollen
- kommunisere muntlig og skriftlig med kunder og gjester, også på engelsk
- bruke enkle formuleringer på et annet fremmedspråk enn engelsk i møte med kunder og gjester
- formidle produkt og tjenester fra egen virksomhet og samarbeidende virksomheter ut fra kundens behov
- yte service og tilpasse kommunikasjon, atferd og klesdrakt i møte med kunder og gjester med ulik kulturbakgrunn og nasjonalitet
- bruke ulike virkemidler og hjelpemidler ved formidling av aktiviteter og opplevelser i egen virksomhet og på destinasjonen
- planlegge og gjennomføre aktiviteter og opplevelser i det helhetlige reiselivsproduktet
- formidle informasjon om turistattraksjoner og hovedtrekkene i lokal og nasjonal kultur og historie
- bruke ulike informasjonskilder og kvalitetssikre informasjon til bruk i service- og vertskapsrollen
- planlegge og gjennomføre reiselivsopplevelser etter gjeldende regelverk for helse, miljø og trygghet og ut fra hensyn til miljøet og kulturelle verdier
- formidle hovedtrekkene i det helhetlige reiselivsproduktet som virksomheten inngår i
Salg og markedsføring
- identifisere og skildre de viktigste målgruppene for virksomheten og deres behov
- gjøre greie for faktorer som kan påvirke produktutviklingen i virksomheten
- gjøre greie for hovedtrekkene virksomhetens markedsplaner
- planlegge, utføre og dokumentere oppgaver i samsvar med virksomhetens aktivitetsplaner
- vurdere, velge og bruke virkemidler i markedsføringen av virksomhetens produkter i samsvar med markedets behov, bedriftens profil og gjeldende regelverk
- bygge, dokumentere og benytte kunderelasjoner i markedsføringsarbeidet
- initiere, gjennomføre og avslutte salg og mersalg
- gjøre greie for virksomhetens digitale tjenester og for utvikling av virksomhetens hjemmeside
- opptre i samsvar med etiske normer for salg og markedsføring
- bruke digitale hjelpemiddel ved salg og markedsføring
- utforme salgsbrev og annet kommunikasjonsmateriell
Drift
- fortelle om virksomhetens historie, og gjøre greie for virksomhetens mål, kjernevirksomhet, satsingsområde, økonomi og organisering
- gjøre greie for sin egen arbeidsplass og sin egen rolle i virksomheten
- planlegge arbeidsdagen og utføre og videreutvikle daglige rutiner i virksomheten
- samarbeide med andre aktører for å sikre at kunden får en helhetlig reiselivsopplevelse
- vurdere hvordan ulike faktorer kan påvirke virksomhetens økonomiske resultat
- bruke kasse og betalingsterminaler, behandle kontantsummer, utføre oppgjørsrutiner og gjøre enkle valutaoverslag og kalkulasjoner
- bruke virksomhetens kundebehandlingssystemer ved bestillinger, endringer og avbestillinger
- føre statistikker og utarbeide rapporter i samsvar med virksomhetens behov og med gjeldende lovverk
- bestille varer og tjenester til virksomheten
- vurdere hvordan medarbeideren og virksomheten kan medvirke til en bærekraftig utvikling i egen virksomhet og i samfunnet
- gjøre greie for og arbeide i tråd med gjeldende regelverk for reiselivsnæringen
- vurdere sammenhenger mellom eget arbeid, internt arbeidsmiljø, lønnsomhet i avdelingen og kvalitet på reiselivsproduktet
- gjøre greie for og arbeide i tråd med virksomhetens rutiner som skal sikre tryggheten til medarbeiderne og verdiene i virksomheten
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforhold i reiselivsfaget, og gjøre greie for hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiveren og arbeidstakeren har
6 av 7