Læreplan i samfunnsfag (SAF1-03)
Kompetansemål etter 4. årstrinn
Utforskeren
- formulere spørsmål om samfunnsfaglige tema, reflektere og delta i fagsamtaler om dem
- finne og presentere informasjon om samfunnsfaglige tema fra tilrettelagte kilder, også digitale, og vurdere om informasjonen er nyttig og pålitelig
- bruke grunnleggende nettvett i digital samhandling og ha kunnskap om regler for personvern i digitale medier
- bruke metoder for opptelling og klassifisering i enkle samfunnsfaglige undersøkelser og presentere enkle uttrykk for mengde og størrelse i diagrammer og tabeller
- skrive enkle tekster om samfunnsfaglige tema og bruke grunnleggende fagbegreper
- skape og illustrere fortellinger om mennesker som lever under ulike vilkår, og sammenligne levekår
- gi eksempler på hvordan mennesker mener ulikt, at møter mellom ulike mennesker kan være både givende og konfliktfylte, og samtale om empati og menneskeverd
Historie
- bruke begrepene fortid, nåtid og framtid om seg selv og familien sin
- samtale om hvordan steinalderfolk levde som jegere og samlere, og fantasere om de første menneskene som kom til landet etter istiden
- beskrive sentrale trekk ved samisk kultur og levemåte fram til kristningen av samene
- beskrive hovedtrekk ved bronsealderen og jernalderen og gjøre rede for hvordan jordbruket forandret levemåten i Norge og Norden
- samtale om hvorfor og hvordan man feirer 17. mai og 6. februar, og fortelle om nasjonaldagene i noen andre land
- finne informasjon om og presentere egen familie for en til to menneskealdrer siden og fortelle om hvordan levevis, levekår og kjønnsroller har endret seg
- gjenkjenne historiske spor i eget lokalmiljø og undersøke lokale samlinger og minnesmerker
Geografi
- plassere hjemstedet, hjemkommunen og hjemfylket på kart
- sette navn på og plassere landene i Norden, verdenshavene og verdensdelene og finne geografiske betegnelser på kart
- beskrive landskapsformer og bruke geografiske betegnelser i utforskning av landskapet nær skole og hjem
- fortelle om viktige landskap og landskapsformer i Norge og noen andre land
- samtale om steder, folk og språk og planlegge og presentere en reise
- peke ut og orientere seg etter himmelretninger og gjøre rede for hvorfor det er tidsforskjeller
- sammenligne liv og virke i Norge og i noen andre land
Samfunnskunnskap
- samtale om variasjoner i familieformer og om relasjoner og oppgaver i familien
- gi eksempler på barns rettigheter, og ulike forventninger jenter og gutter møter i hverdagen, og samtale om hvordan forventningene kan oppleves
- undersøke pengebruken til jenter og gutter og samtale om forhold som påvirker forbruk
- samtale om tema knytte til seksualitet, grensesetting, vold og respekt
- lage en oversikt over normer som regulerer forholdet mellom mennesker, og forklare konsekvenser av å bryte normene
- utforme og praktisere regler for samspill med andre og delta i demokratiske avgjørelser i skolesamfunnet
- drøfte oppfatninger av rettferd og likeverd
6 av 10