Læreplan i samfunnsfag (SAF1-03)
Kompetansemål etter 7. årstrinn
Utforskeren
- formulere et samfunnsfaglig spørsmål, foreslå mulige forklaringer og belyse spørsmålet gjennom en undersøkelse
- diskutere samfunnsfaglige tema med respekt for andres syn, bruke relevante fagbegreper og skille mellom meninger og fakta
- lese tekster om mennesker som lever under ulike vilkår, og drøfte hvorfor de tenker, handler og opplever hendelser ulikt
- plassere en hendelsesrekke i historie og samtid på tidslinje og kart
- gjennomføre og presentere undersøkelser som krever telling og regning, ved å bruke informasjon fra tabeller og diagrammer
- finne og trekke ut samfunnsfaglig informasjon ved søk i digitale kilder, vurdere funnene og følge regler for nettvett og nettetikk
- bruke digitale verktøy til å presentere samfunnsfaglig arbeid og følge regler for personvern og opphavsrett
- skrive samfunnsfaglig tekst ved å bruke relevante fagbegreper og flere kilder
Historie
- fortelle om hovedtrekk ved samfunnsutviklingen i Norge fra vikingtiden til slutten av dansketiden og gjøre nærmere rede for et sentralt tema i denne perioden
- gjøre rede for hvordan de nordiske statene og Russland trakk grensene på Nordkalotten mellom seg fram til første halvdel av 1800-tallet, og hvordan dette påvirket samenes kultur og levekår og samenes forhold til statene
- gjøre rede for nasjonale minoriteter som finnes i Norge, og beskrive hovedtrekk ved rettighetene, historien og de nasjonale minoritetenes levekår
- beskrive utviklingen i levekårene for kvinner og menn og framveksten av likestilling i Norge
- plassere tidlige elvekulturer på kart og tidslinje og presentere sentrale trekk ved dem
- finne informasjon om greske og romerske samfunn i antikken og finne eksempler på hvordan kulturen deres har påvirket vår egen tid
- gjøre rede for sentrale trekk ved tidsepokene middelalderen, renessansen og opplysningstiden i Europa og diskutere grunner til denne tidsinndelingen
- framstille oppdagelsesreiser europeere gjorde, beskrive kulturmøter og samtale om hvordan dette kunne oppleves
Geografi
- bruke atlas, hente ut informasjon fra papirbaserte temakart og digitale karttjenester og plassere nabokommunene, fylkene i Norge, de tradisjonelle samiske områdene og de største landene i verden på kart
- registrere og tolke spor etter istiden på hjemstedet og forklare hva istiden hadde å si for danning av landskap og hele landet
- forklare sammenhenger mellom naturressurser, næringer, bosetning og levevis
- sammenligne likheter og forskjeller mellom land i Europa og land i andre verdensdeler
- gjøre rede for klima- og vegetasjonssoner i verden og hvordan mennesker nyttiggjør seg av dem
- beskrive hvordan produksjon og forbruk kan ødelegge økosystemer og forurense jord, vann og luft, og drøfte hvordan dette kan hindres og repareres
- beskrive hvordan Norge bruker ressurser fra andre steder i verden
- registrere flyktningstrømmer, forklare hvorfor noen rømmer fra hjemlandet sitt, og drøfte hvordan det kan være å komme til et fremmed land som flyktning
Samfunnskunnskap
- gi eksempler på og diskutere hvordan kommersiell påvirkning fra ulike medier kan virke inn på forbruksvaner og personlig økonomi
- samtale om kjærlighet og respekt, variasjon i seksuell orientering og samliv og familie, og diskutere konsekvenser av manglende respekt for ulikhet
- beskrive roller i egen hverdag og undersøke og samtale om forventninger som knytter seg til disse rollene
- gi eksempler på hvordan kjønnsroller og seksualitet blir framstilt i ulike medier, og diskutere de ulike forventningene det kan skape
- drøfte spørsmål omkring og konsekvenser av bruk og misbruk av tobakk og ulike rusmidler
- gjøre rede for hva et samfunn er, og reflektere over hvorfor mennesker søker sammen i samfunn
- gjøre rede for de viktigste maktinstitusjonene i Norge og deres hovedoppgaver, og diskutere forskjeller mellom å leve i et demokrati og i et samfunn uten demokrati
- gjøre rede for hva et politisk parti er, og diskutere noen sentrale motsetninger mellom de politiske partiene i Norge
- gjøre rede for hvilke muligheter, plikter og rettigheter barn og unge har til medvirkning
- gi eksempler på ulike kulturelle symboler og gjøre rede for hva vi mener med begrepene identitet og kultur
- gjøre rede for hovedtrekk ved samiske samfunn i dag
- presentere en aktuell samfunnskonflikt og drøfte forslag til løsning
- diskutere formålet med FN og annet internasjonalt samarbeid, også urbefolkningssamarbeid, og gi eksempler på Norges rolle i samarbeidet
7 av 10