- Ulbmil
- Fága váldooasit
- Diibmolohku
- Vuođđogálggat
-
Gelbbolašvuođamihttomearit
- Etter 2. årstrinn
- Etter 4.årstrinn
- Etter 7. årstrinn
- Etter 10. årstrinn
- Etter Vg1 - studieforberedende utdanningsprogram og Vg2 – yrkesfaglige utdanningsprogram
- Etter Vg2 - studieforberedende utdanningsprogram
- Etter Vg3 - studieforberedende utdanningsprogram
- Etter påbygging til generell studiekompetanse – yrkesfaglige utdanningsprogram
- Árvvoštallan fágas
Etter Vg2 - studieforberedende utdanningsprogram
Muntlig kommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- bruke fagkunnskap fra egne programfag i foredrag og diskusjoner om skole, samfunn og arbeidsliv
- vurdere og gi tilbakemelding på egne og andres muntlige presentasjoner
- tolke saker som angår skolen fra norsk til samisk
- analysere og gjøre rede for kommunikasjonsmåter og kommunikasjonsstrategier i samiske samfunn før og nå
- sammenligne samiske og andre urfolks tekster og vurdere tekstenes betydning for kultur- og identitetsutvikling
- samtale om hovedperiodene i samisk litteraturhistorie og sammenligne med nordisk litteraturhistorie
Skriftlig kommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- lese enkle tekster på de andre samiske språkene
- lese tekster skrevet i eldre ortografi og sammenligne med dagens ortografi
- analysere tekster i ulike sjangere for å kunne ta stilling til spørsmål tekstene tar opp og verdier de representerer
- velge passende sjanger, virkemidler og språkbruk ved produksjon av tekst
- beskrive og vurdere egne lese-og skrivestrategier
- lese og analysere et representativt utvalg av litteratur og tekster, skjønnlitteratur og sakprosa, knyttet til perioden før 1965
Tradisjonell kunnskap
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- gjøre rede for joiketradisjonen og joikens status, verdi og situasjon før og nå
- sammenligne samisk og norsk sang- og salmetradisjon
Språket i bruk
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- gjøre rede for samisk språkhistorie
- diskutere hvordan språkets status i samfunnet har påvirket samenes språkkunnskaper, tospråklighet og selvfølelse
- vurdere Samelovens språkregler og Sametingets opprettelse i forhold til språksituasjon og tospråklighet
- drøfte hvordan skole, samfunn og arbeidsliv kan støtte opp om tospråklighet
- bruke setningsanalyse og fagtermer i beskrivelse av språk
Side 11 Av 14