- Formål
- Hovedområder
- Timetall
- Grunnleggende ferdigheter
-
Kompetansemål
- Etter 2. årstrinn
- Etter 4.årstrinn
- Etter 7. årstrinn
- Etter 10. årstrinn
- Etter Vg1 studieforberedende utdanningsprogram og Vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram
- Etter Vg2 studieforberedende utdanningsprogram
- Etter Vg3 studieforberedende utdanningsprogram
- Etter Vg3 påbygging til generell studiekompetanse
- Vurdering
Etter 2. årstrinn
Muntlig kommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- leke og eksperimentere med språket ved å bruke rim, regler, rytme, lyder og ord
- uttrykke og fortelle sammenhengende om egne følelser, opplevelser og meninger
- samtale om bilder og tegneserier og selv fortelle med bilder
- lytte, gi ros og stille spørsmål når andre forteller og leser
Skriftlig kommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- gjenkjenne språklyder og skrive små og store bokstaver
- samtale om hva ord, setning, punktum og spørsmålstegn er
- dele ord i stavelser
- bruke bokstaver og eksperimentere med ord, i egen håndskrift og på tastatur
- fortelle om retningsprinsippet og samtale om skrivemåter andre steder i verden
- lage dikt og fremføre dem
- finne skjønnlitteratur og faktabøker på biblioteket til egen lesing
Tradisjonell kunnskap
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- samtale om person og handling i samiske eventyr og fortellinger
- bruke slektskapsbenevninger for nær slekt og fortelle hva gáibmi/gájmme betyr
- uttrykke seg gjennom dramatisering av sang, joik, regler og eventyr
Språket i bruk
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- samtale om hvordan nærmiljøet kan brukes ved læring av samiske ord og uttrykksmåter
- gjenkjenne noen dialektord i egen dialekt som er like eller forskjellige fra en annen dialekt
Side 6 Av 14