- Formål
- Hovedområder
- Timetall
- Grunnleggende ferdigheter
-
Kompetansemål
- Etter 2. årstrinn
- Etter 4.årstrinn
- Etter 7. årstrinn
- Etter 10. årstrinn
- Etter Vg1 studieforberedende utdanningsprogram og Vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram
- Etter Vg2 studieforberedende utdanningsprogram
- Etter Vg3 studieforberedende utdanningsprogram
- Etter Vg3 påbygging til generell studiekompetanse
- Vurdering
Etter Vg1 studieforberedende utdanningsprogram og Vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram
Muntlig kommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner og fremføringer som aktør og tilhører
- forklare hva som påvirker kommunikasjon, både faktorer som fremmer og hemmer kommunikasjon
- bruke fagkunnskap fra programfag i faglig kommunikasjon
- tolke fra norsk til samisk fra hverdagslige situasjoner
- diskutere begrepene morsmål, tospråklighet og funksjonell tospråklighet på grunnlag av egen språksituasjon og egne erfaringer og vurdere egne språkferdigheter i flere språk og i forskjellige språksammenhenger
- diskutere språklige og estetiske virkemidler i litteratur, TV-serier og eventyr og sammenligne med hverandre
Skriftlig kommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- lese tekster og samtale med andre om hva man har lest
- beherske rettskrivningsreglene i arbeid med egne tekster
- mestre ulike skriverroller i skolens offenlighet og i samfunns- og arbeidsliv
- oversette egenproduserte tekster fra norsk til samisk
- skrive kreative tekster i ulike sjangere
- bruke digitale verktøy i systematisering og arkivering av tekster og presentasjon og publisering av eget arbeid
- bruke et bredt spekter av språklige virkemidler i egen skriving, både i skjønnlitteratur og sakprosa*
- lese og analysere et representativt utvalg av tekster, skjønnlitteratur og sakprosa, knyttet til perioden etter 1995 *
Tradisjonell kunnskap
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- gjøre rede for hvordan fortellinger, ordspråk, diiddat og nárrideapmi brukes i barneoppdragelsen
- gjøre rede for ulike eventyrvarianter og eksempler på spor av kulturutveksling i eventyrene
Språket i bruk
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- forklare hvordan nye ord og termer i samisk utvikles og om bruk og tilpasning av lånord
- bruke ord og uttrykk knyttet til tradisjonelt og moderne yrkesliv og foreslå og vurdere nye termer
- forklare grammatiske særtrekk ved samisk språk og sammenligne med andre språk og forklare hvilke konsekvenser dette får i oversettingsarbeid*
- identifisere variasjoner innenfor de samiske språkene*
- bruke ord og uttrykk knyttet til tradisjonelt og moderne yrkesliv, foreslå og vurdere nye termer
Side 10 Av 14